Beskrivning för "Är ni flexibla eller är ni stela som kylskåp?"

Är ni flexibla eller är ni stela som kylskåp?

Om du befinner dig i en större organisation finns det en avsevärd risk att ni inte är så flexibla som ni behöver vara. Det finns ett flertal utmaningar som alla organisationer måste hantera och som ställer krav på att vi är mer flexibla än någonsin. När förutsättningarna för vår verksamhet förändras, måste också vi förändras med dem, vi måste kunna anpassa oss efter det nya.

Ta teknologi som ett exempel. Jag är säker på att du har hört och läst om 3D skrivare. Det finns 3D skrivare som skriver ut plastdetaljer och som nu börjar bli en konsumentprodukt. Det finns också 3D skrivare som skriver ut metaldetaljer och det finns till och med 3D skrivare som skriver ut med biologisk massa. De som skriver i metall, kan skapa former i ett stycke som metallindustrin tidigare var tvungen att gjuta i flera delar och svetsa samman. De skrivare som skriver ut biologisk massa kan skriva ut former som till exempel ett öra.

Om vi håller oss till konsumentprodukterna för tillfället, så kan jag exemplifiera påverkan på företag så som Lego. Lego lever på att designa fantastiska figurer och att tillverka plastbitar för dessa som man packar i lådor med ritningar. Om det nu helt plötsligt, snabbare än vad många trott (vilket är rätt vanligt), finns möjlighet att skriva ut egna bitar som ser ut som Lego-bitar, ladda ner beskrivningar över Internet (wrlm-filer) och det börjar florera ritningar på Internet skapade av personer runt världen i icke vinstsyfte, hur skall då Lego anpassa sig?

Om Lego skall kunna anpassa sig och sin affärsmodell för att fortsätta bedriva verksamhet, måste de vara flexibla som organisation. Om de är flexibla så kommer de kunna finna möjligheter att möta utmaningen på ett konstruktivt sätt och då komma ut på andra sidan som ett stärkt verksamhet. Om de inte är flexibla kommer de med all säkerhet att börja försvara sig själva och strida mot den nya tekniken. De kommer att skrika efter lagstiftning och andra medel för att stoppa den nya tekniken. Ni kommer kanske ihåg skivbolagens strid mot kassettband, VHS-band, MP3-format, Internet med mera? Lego har tidigare varit ställt inför svåra utmaningar och klarat av det, så förhoppningsvis gör dem det även denna gång.

Lego är inte det ända bolaget som står inför en utmaning. Det finns en mängd med exempel runt omkring oss, så som Nokia, Barnes & Nobles, Procter & Gamble och Kodak. Utmaningen står även ni inför i er organisation. Stora organisationer, som vuxit en hel del och som enligt Parkinsons första lag börjat växa av andra orsaker än att ta hand om en ökad efterfrågan från kunderna, kommer att ha en långt mycket svårare väg att vandra än andra. De små organisationerna har här en möjlighet att vara flexibla och att ta marknadsandelar. Är de små organisationerna dessutom nya, med ett nytt tankesätt och inte så fastvuxen i en hierarkisk struktur, kommer de att lyckas mångt mycket bättre.

Jag måste trycka på att allt detta inte bara gäller för företag, utan det gäller minst lika mycket för offentlig verksamhet. Om ni inte kan hantera situationen med att utföra uppdraget som kunderna efterfrågar, kommer någon annan att göra det.

Till nästa gång uppmanar jag er att fundera igenom vilka utmaningar er verksamhet står inför och hur ni kan göra er så flexibla som möjligt i er organisation. Kommer ni att kunna anpassa er till de nya kraven?

Dela gärna och kommentera.
För din och din verksamhets framgång!
Matts