Beskrivning för "Affärsmodell från helvetet"

Affärsmodell från helvetet


Har du någonsin rest utomlands och funnit dig själv tekniskt sett förflyttad 15 år tillbaka i tiden? Inte för att landet du besöker inte är lika utvecklat som det du kommer ifrån, utan snarare för att du inte kan använda dina mobila enheter på samma sätt som du är van vid att göra hemma.

Från att ha varit van vid att ha en karta i en smart telefon och en rad appar som hjälper dig att hitta rätt med relevant information tvingas du tillbaka till en papperskarta, titta på väderleksrapporten i hotellreceptionen och leta i staden för att hitta ett Wi-Fi-nätverk.

Häromveckan hade jag nöjet att resa till USA. När jag anlände fick jag information från min mobiloperatör i Sverige om att jag kunde surfa och ringa för ett skandalöst pris. Den mängd data som de ger ut gratis täcker ungefär en nedladdning från en tidningswebbplats. Telefonsamtalen kostar cirka 2,5 dollar per minut. Allt på grund av den orimliga roamingavgiften.

De säger att mobiloperatörerna inte är intresserade av att ändra de höga roamingavgifterna på grund av de höga intäkterna som de ger. Jag tror att det är Dinosaur-tänkandet som är kontraproduktivt. Det är samma strategi som skivbolag och filmbolag använde när de möttes av ny teknik som kassettspelare, VHS-spelare, CD-spelare, DVD-spelare och Internet.

I stället för att göra det lättare för människor att använda deras tjänster och att använda dem oftare, får de människor att använda dem så lite som möjligt eftersom de inte har råd att använda dem normalt. De tjänar dock pengar på dem som använder deras tjänster. Uppenbarligen mycket pengar, annars skulle de ha bytt strategi för länge sedan.

Hur klarar sig deras kunder? De hittar alternativa sätt att få sin tjänst, och den tjänsten kommer inte från mobiloperatörerna utan från en tredje part. Nya aktörer, som bredbandsoperatörer, kan träda in. De gamla spelarna tjänar för närvarande bra pengar, men detta kan bara vara under en kort tid. Den alternativa marknaden växer, och den är en marknad som de inte är en del av. Plötsligt kastas de åt sidan och kommer att upptäcka att de nya aktörerna har sina gamla affärer.

Vad gjorde jag? Jag stängde av min roaming på telefonen och när jag rörde mig runt i staden hittade jag Wi-Fi på Dunkin Donut, Starbucks Coffee och andra framtidsorienterade företag. Ibland fick de mig att köpa något från deras butik och ibland använde jag bara det kostnadsfria Wi-Fi. Människor dras till dem som honung drar till sig bin.

Så min mobiloperatör och deras partner i USA tjänade inte ett öre på mig under min veckolånga resa. Jag kommunicerade med min familj och mina vänner via Skype, inte ansluten till 3G/4G-nätet utan till Wi-Fi – gratis för mig, förutom kanske en extra munk. Jag använde dessa gratis hotspots för att få all information jag behövde.

Försöker du också låsa in dina kunder eller försöker du ge dem så mycket värde som möjligt? Försöker du tjäna samma pengar med en föråldrad affärsmodell som kunderna inte gillar, eller tar du lägre intäkter för tillfället för att kunna tjäna mer pengar i framtiden?

För din excellens!

Matts

PS. Om du vill få mer gratis material om Business Excellence kan du anmäla dig till nyhetsbrevet till höger.