Beskrivning för "Ditt VARFÖR (BV 19a)"

Ditt VARFÖR (BV 19a)

Enligt många studier misslyckas mellan 50 och 70 procent av alla förbättringar av verksamheten. Ändå har jag upptäckt ett tillvägagångssätt som gör att jag lyckas med 70 % av mitt förbättringsarbete. I den här videon delar jag med mig av en pusselbit som har bidragit till att göra denna framgång möjlig.

Hej, Matts Rehnstrom här, Shaper of Business Excellence. I den här videon kommer jag att tala om varför. Jag ser att organisationer som jag arbetar med saknar det varför. Många organisationer bryr sig inte riktigt om VARFÖR och varför talar jag om VARFÖR när jag talar om dessa affärskomponenter? För det finns en tredje dimension, ja, det här är det tvådimensionella sättet, men det finns en tredje dimension. Så under allt detta, eller över allt detta, eller runt omkring allt detta, har vi VARFÖR. Varför är viktigt för en organisation. Många organisationer har inte ett VARFÖR.

Utan ditt VARFÖR är du som ett skepp utan segel

Organisationerna har inget VARFÖR. Teamet har inget VARFÖR eller medlemmarna i teamet har inget VARFÖR. Och en organisation eller människor, team som inte har ett VARFÖR liknar ett skepp utan segel, det kommer att föras i den riktning som vinden blåser Vågorna kommer att föra skeppet dit vågorna eller havet vill att det ska gå.

Med ditt WHY är det som att ha kontroll genom att ha seglen uppe

Men med ett WHY, ett tydligt WHY, är det som att ha ett segel uppe så att du kan manövrera ditt företag genom vattnen, oavsett vilka vatten du befinner dig i, inom ditt företag. Så vad du behöver göra är att titta på det VARFÖR du har i din organisation.

#1 Skapa ditt varför

Om du inte har något VARFÖR alls, måste du ha ett VARFÖR. Du måste förstå organisationens syfte. VARFÖR finns organisationen överhuvudtaget där?

#2 eller ompröva den om du redan har fått ditt varför

Och om du har ett VARFÖR, någon har gjort detta VARFÖR, syftet, de har gett dig syftet, ta en titt på det och diskutera det och diskutera vad det betyder för dig. Och om du bryter ner det, vad betyder det för laget, det VARFÖR? Och vad betyder det för mig som person, detta VARFÖR?

Utan en anpassning av ditt varför

Och om vi alla har ett WHY, organisationen har ett WHY, teamet har ett WHY, jag har ett WHY. Dessa WHYs bör vara i linje med varandra för att vi ska kunna ha ett tillfredsställande arbetsliv och göra bra ifrån oss på jobbet och leverera bra värde till våra kunder.

För om jag har ett annat VÅRD än teamet är vi inte, om dessa två inte är i linje med varandra, kommer vi att få problem i vårt arbete. Eftersom jag har en anledning till den här riktningen och teamet har en anledning till den riktningen och hur ska vi kombinera det när vi ska arbeta tillsammans? Samma sak gäller för laget. Om laget har en riktning och ett VARFÖR som leder till detta, men den övergripande organisationen har ett VARFÖR som leder till detta, är det samma sak. Det kommer att uppstå friktion.

#3 Anpassa dina WHYs på olika nivåer; organisationen, teamet och du själv.

Så du måste undersöka varför du inte har det igen, om du inte har det, måste du skaffa det. Och om du har det, titta på det, prata om det och se till att du är i linje med alla dina WHY’s. Du kanske säger: ”Okej, Matts, det låter jättebra, men vi kan inte anpassa tusentals människor och deras WHYs”.

Nej, jag förstår, naturligtvis inte. Jag menar att det går inte att göra det i första hand. Men vad du kan göra är att fastställa organisationens VARFÖR. För ju tydligare varför det är för organisationen, desto tydligare kommer det att vara för teamen. Och sedan kunde människor, om de hade en WHY, anpassa sin WHY till teamet och organisationen.

Utan något VARFÖR, på alla nivåer, har du ingenting att anpassa dig till.

Men om du inte har organisationen, VARFÖR och inte har teamet, VARFÖR, vad ska man då göra? Människorna här ute vet inte riktigt vad de ska anpassa sig till? Det finns inget att anpassa sig till, vilket innebär att du kommer att ha tusentals människor som kommer att ha tusentals varför. Istället för att se till att detta är meningen med vår verksamhet, detta är vad vi gör här.

#4 Alla bör vara delaktiga i skapandet av WHY

Och för att avsluta måste du också se till att WHY inte är något som den högsta ledningen har skapat någon gång för länge sedan. Du måste ta till dig det och prata om det. Som jag sa tidigare är det så viktigt. Det kan inte bara läggas på en hylla någonstans och det är det som gäller, och man kan inte göra det och förvänta sig att alla kommer att följa med och förstå vad det handlar om.

Så jag gick inte in på någon av dessa komponenter, säger du? Nej, det gjorde jag inte eftersom jag talade om en tredje dimension som låg över dem. I nästa video kommer jag att titta närmare på en av dessa komponenter. Om du vill ha den här affischen gratis så att du kan följa med när jag pratar om dessa komponenter, klicka på den här länken så kommer du till en sida där du kan ladda ner den gratis. Med detta sagt, lycka till och låt oss nu forma vår verksamhet för att uppnå toppkvalitet.