Beskrivning för "Hur du undviker enmansundret i ditt förbättringsarbete (BV15)"

Hur du undviker enmansundret i ditt förbättringsarbete (BV15)


Jag skulle vilja prata med dig om hur du kan undvika one-hit wonders i ditt förbättringsarbete. Jag står här i min studio. Jag har spelat in nya spännande träningsprogram som kommer att släppas om ett par veckor och jag hoppas att ni kommer att vara lika glada som jag är när jag spelar in dem, för det kommer att bli fantastiskt bra när de kommer ut.

Skapa förbättringar och hoppas att de genomförs av sig själva

Hur som helst, när det gäller one hit wonders då, och dagens video. Jag ser tre saker som händer i förbättringsarbete och som omfattas av One-Hit Wonder-paraplyet. Den första är att organisationer gör förbättringsarbete; de analyserar den nuvarande situationen, de utformar något bättre och sedan … ingenting.

Det är som om de hoppas att det ska implementeras automatiskt, men det kommer inte att ske. Det är som om du har ett hus, du ritar ditt drömhus och sedan lämnar du bara skisserna, ritningarna, på köksbordet i ditt nuvarande hem och hoppas att byggnaden ska bygga sig själv på din nya tomt. Men det kommer inte heller att ske.

Skapa förbättringar men vänta för länge med att genomföra dem.

Det andra som jag ser är att människor gör analysen, designen och sedan har de för avsikt att genomföra, så i deras tankesätt kommer de att genomföra, men de tvekar … de tvekar … och de väntar och sedan väntar de lite till.

Sedan väntade de så länge att när det är dags att genomföra projektet försvinner all den ursprungliga entusiasmen. Alla som tidigare var entusiastiska börjar tvivla och nu kommer de inte att genomföra genomförandet på grund av detta.

Människor börjar ifrågasätta det ursprungliga förbättringsarbetet. De återkommer och säger: ”Vänta lite”: ”Tänkte vi rätt” och ”saker har hänt” och så vidare. Det tog jag upp i en tidigare video. Jag tror att det var i juni som jag släppte en video där jag tog upp just den frågan.

Cheferna hanterar inte de nya processerna

Den tredje frågan är att det är människor som gör analysen, utformningen och genomförandet. Men vad händer då? Ja, ledningsgruppen följer inte med i den nya förbättrade verksamheten, så de sköter verksamheten på samma sätt som de skötte den gamla verksamheten.

Detta innebär att det finns en klyfta mellan ledningen och vad som händer i processen. Du hanterar inte din nya process, du hanterar den gamla processen.

Hur kan man då göra något åt dessa problem? Mitt tips för i dag är att titta på den förbättringsmodell du har och se till att den fungerar:

  1. Din förbättringsmodell omfattar genomförandet av dina förbättringar.
  2. Din modell omfattar ständiga förbättringar

Det finns alltså ytterligare två faser som vanligtvis inte följer med. Vissa modeller – dessa modeller – tar bara sikte på hur man analyserar och utformar, men inte på genomförandet och den ständiga förbättring som man behöver göra i sin verksamhet.

Formgivare av modellen för förbättring av Business Excellence

Min modell heter Shaper of Business Excellence och erbjuder dig en 360 graders lösning för att hantera ditt förbättringsarbete. Det tar dig hela vägen från analysfasen, där du tittar på situationen i din nuvarande verksamhet. Sedan utformar du det på ett bättre sätt, och sedan genomför du det och tar det i bruk. Den sista fasen handlar om hur man driver den nya förbättrade verksamheten och hur man kontinuerligt förbättrar den så att cirkeln sluts. Den guidar dig genom alla dessa steg och det är vad din modell också måste göra.

För då undviker du dessa one hit wonders som jag kallade videon, för annars blir det som ett stjärnskott och folk säger: ”Åh hej, vi har något fantastiskt” och ingenting händer. Och jag vill inte att det ska hända dig. Jag vill att dina förbättringar ska genomföras och att dina kunder och din organisation ska kunna betjänas på ett bättre sätt. Okej. Med detta sagt är jag på väg tillbaka till studion för att spela in några fler utbildningsvideor.

Håll ögonen öppna, de kommer att publiceras om ett par veckor eller så, och fram till dess, lycka till och låt oss forma våra företag för att uppnå excellens.