Beskrivning för "Vad finns i slutet på din regnbåge?"

Vad finns i slutet på din regnbåge?

Du känner igen den vackra bilden av en regnbåge i skyn som talar om för oss att regnvädret som har varit de senaste timmarna nu är på väg bort och att solen åter skiner. Men vad finns i slutet på regnbågen? Det frågar sig nog alla barn, och en och annan vuxen också. När jag var liten fick jag höra att det var en skattkista, full med ädelstenar, guld och mynt.

Om vi flyttar tanken från väderfenomen till våra egna liv och våra organisationer, så tror jag att det finns en regnbåge för oss alla och för alla organisationer. Det vi vill åstadkomma och den ”resa” vi är på kan ses som en regnbåge. De olika färgerna i regnbågen är de olika spektra av livet som vi får uppleva, ta vara på och hantera. Om vi gör det bra kommer vi att nå till slutet på vår regnbåge, där skattkistan väntar.

Skattkistans innehåll är dock upp till var och en att beskriva själv, oavsett om det är du som individ eller din organisation. Vi behöver en vision för att driva vårt arbete i rätt riktning. Visionen är viktig såväl i medgång som i motgång, kanske speciellt i det senare. När det känns trögt och tungt måste vi kunna lyfta blicken och se var vi är på väg och vad vi skall uppnå. När det går lätt och bra behövs visionen också för att kunna styra oss rätt så vi inte avviker från kursen.

För att citera min egen text i boken Lite som Dalai Lama fast för organisationer; ”Du kan aldrig bli bättre, nå längre eller åstadkomma mer än den vision som leder dig.” Jag ser att visionen är det som leder dig framåt. Det är som en lysande fyr i natten. Visionen är sedan indelad i mål och strategier som verkar som milstolpar och handlingsmönster för att nå den uppsatta visionen. (Vill du veta mer om mål, besök gärna min vän Ola Wallströms sida Mera Mål.)

Som du vet så händer något när du kommer närmare regnbågens slut. Slutet har flyttat på sig och är nu ännu längre fram! Likadant är det med visionen som du och organisationen sätter upp. Det har hänt något med oss när vi kommer närmare, vi ser saker som vi inte kunnat se tidigare och vi har nu en möjlighet och ett behov av att flytta visionen ännu längre fram. En vision utvecklas med tiden och blir bättre, större och ger oss nya utmaningar.

Jag ser att många verksamheter har satt upp en vision, endast för att tillfredsställa intressenter, så som investerare eller politiker och allmänhet. Lite för att en sådan ”skall man ha”. Dessa visioner blir ofta bara floskler och betyder inget. Se till att du sätter upp en vision för dig och för din verksamhet som verkligen påverkar ert dagliga arbete och ert beteende. Alla måste vara delaktiga och ha förstått och köpt visionen, för om du kan åstadkomma det för dig själv och för din verksamhet, då är det möjligt att förflytta berg för att nå visionen.

Walt Disney hade en vision om en nöjespark i mitten av det frodiga Florida långt ifrån någon större stad. Vi vet hur det gick, med inte bara en park, utan fyra parker, en tävlingsbana för bilar, flera vattenparker och det har påverkat en hel stad med omgivning som idag har mer än 2,2 miljoner människor.

Till nästa gång så tipsar jag dig att tänka igenom vilken din personliga vision är och vilken vision som din organisation har. Vad är det som du och ni vill åstadkomma?

Jag önskar er alla en trevlig sommar! Som vanligt kommer Business Excellence Newsletter i din mailkorg om du anmält dig, och jag hoppas att jag skall kunna skicka med dig några intressanta tankar att kontemplera över i hängmattan, på stranden eller i solstolen.

Dela gärna och kommentera.
För din och din verksamhets framgång!
Matts