Beskrivning för "Behöver det vara roligt?"

Behöver det vara roligt?

Det var fredag eftermiddag och vi hade en workshop från klockan 13 till 16. Medlemmarna i detta härliga gäng hade uttryckt att de gärna ville ha lite fredagsfeeling. Sagt och gjort, jag förberedde med discomusik och deltagarna hade på eget initiativ lite roliga hattar och halsdukar, samt vi hade med oss snacks och god dryck.

Det vart en jättebra workshop där vi kom en rejäl bit på att designa upp deras process. Deltagarna var riktigt laddade.

Seriöst i att ha roligt?

Kunde vi både ha roligt och vara seriösa samtidigt? Det kan du ge dig på. Eftersom gruppen redan från början hade en positiv inställning och förväntan, samt det avslappnade klimatet och tydliga fokuset för vad vi tillsamman skulle åstadkomma, så blev det kanon.

Jag har också upplevt motsatsen där deltagare istället klivit in med förväntan om att man är där för att försvara sin position eller sin avdelning. Eller där man inte har någon som helst förståelse för att man kan ha roligt på jobbet.

Detta slutar oftast bara på ett sätt; i ett dåligt resultat. Eller så tar det enormt mycket energi, från den som leder workshopen och de deltagare som ändå ser att vi gemensamt ska åstadkomma något, för att det ska bli ett bra resultat.

Efter en sådan negativ workshop så är då jag alldeles slut. Batterierna behöver definitivt laddas innan nästa arbete.

Men efter den beskrivna fredagens workshop så är det helt tvärtom. Jag var full med energi. Jag sprang rakt in i fredagskvällen med överladdning. Familjen märket att det var något speciellt som hänt när det var dags för middag och fredagsmys.

Jag är övertygad om att när vi har det roligt så får vi ett bättre resultat.

Hot mot roligt

Häromdagen så hörde en jätteduktig processledare av sig till mig. Hon sa att hon funderade på att planera om lite i införandet av ett samling processer som hon ansvarar för och som vi nu utvecklar i nya versioner.

Hennes processgrupper hade uttryckt att det var lite för mycket att göra just nu. Det stressade dem och gjorde att det inte kändes lika roligt längre.

Hon ville att det skulle vara roligt och kännas positivt. Även om det innebär att vi skjuter på införandet ett par veckor.

Vi pratades vid och jag höll helt med henne. Det är i detta fall helt klart mer värt för dem att bibehålla känslan av roligt och spännande, än att trycka igenom införandet till ett visst datum.

Det kan ju vara tvärtom, att man är i så stort behov av att införa en ny version för att rädda upp en situation där processen inte fungerar alls bra. Men då känner nog processgruppen det också och har det som motivation för att få den nya processen i drift.

För det mesta är det dock inte så, och då har processledaren jag nämnde ovan helt rätt; det är viktigare att hålla gruppen laddad och positiv än att vinna en vecka eller två.

Tempo och kul

När du jobbar med ditt förbättringsarbete så är ju syftet att det ska bli bättre, mer positivt och roligare att jobba i verksamheten. Då får inte väg dit kännas negativ, för då kommer ni inte att lyckas.

Förutom att överstressade människor gör ett dåligt jobb, så sker inte förbättringen med en positiv känsla.

Oftan nämner jag att det finns en klar fördel i att hålla ett högt tempo.

Detta av många anledningar men där de viktigaste är;

att visa på snabba förbättringar för att få ett driv i utvecklingsarbetet, samt
att ge signalen av att det vi vill åstadkomma inte är något som ska “fastna” i det vanliga malande tempot.

Med det sagt så behövs det en balans mellan högt tempo och att inte överbelasta människor så att det slutar att vara roligt.

Vi behöver åstadkomma både ett högt tempo och att vi har roligt i vårt förbättringsarbete. Dessa viktiga delar behöver samspela med varandra och båda är otroligt viktiga

Ha en fantastiskt rolig vecka,

Matts