VU-4
Kartlägg och förstå din verksamhet
Innan du vet var du ska, så behöver du veta var du är. Annars vet du inte hur du ska ta dig dit.
Det är samma sak med utveckling och förbättringsarbete i din verksamhet. Du behöver då förstå hur er verksamhet verkligen fungerar idag. Många tror sig förstå det redan då de arbetat så länge i verksamheten. Men det fungerar tyvärr inte så. För så fort ni är flera inblandade i verksamheten så kommer du att komma fram till att ni alla har var sin syn på hur det fungerar och vad som är ett problem. Är du ensam i din verksamhet så behövs också göras en kartläggning, för annars är risken stor att du har får avgränsat fokus på hur du ser det värdeskapande flödet.
Här vill det till att göra en kartläggning för att förstå hur ni arbetar och vem som ni finns till för, samt för att identifiera var i problemen finns. Därtill behöver ni förstå grundläggande data om processen. Utan den förståelsen så blir det mer gissningar för att komma vidare.
Lär dig här att göra en snabb och grundläggande kartläggning för att skapa den rätta förståelsen av verksamheten för kommande arbete med att förbättra den. “Snabb” är ordet, för du har inte tid att vänta med förbättringarna, samtidigt som de inte kan effektivt genomföras utan den grundläggande förståelsen.

Ingår i utbildningen
- Övningar
- Support via epost
- Personligt diplom efter godkänd utbildning
Vem är kursen till för
Utbildningen riktar sig till dig som har till uppgift att kartlägga din verksamhet. Troligen för att ni ska förstå var saker inte fungerar som ni vill. Ni ser nog en bättre framtid framför er och har klokt nog förstått att ni behöver bygga denna på en grundläggande förståelse.
Du kanske arbetar i rollen som verksamhetsutvecklare, digitaliseringsledare, kvalitetsutvecklare eller liknanden. Storlek på verksamheten och processen som du vill kartlägga är egentligen inte relevant, för angreppssätten är det samma oavsett.
Moduler
- Vikten av att förstå för att kunna gå vidare
- Inhämtande av grundläggande data
- Analys av produkter som hanteras i processen
Det värdeskapande flödet
- Att kartlägga flödet för värdeskapande
- Hur du får fram svaren på de gömda frågorna
Processen komplexitet
- Identifiering och kartläggning av “Sanningens ögonblick”
- Identifiering och kartläggning av “Intern överlämning” och beslutspunkter
- Analys av verksamhetssystem
- Beräkning av processens komplexitet
- Genomförande av SWOT-analys
- Finn orsakerna genom en rotorsaksanalys
- Hur du skapar en övertygande vision
- Hur du genomför en riskanalys.
- Identifiering av åtgärder och hur du lägger in det i planen.
- Hur du beskrivning omfattning och avgränsning för ditt projekt.
Presentation av projektplanen
- Förberedelse för presentation.
- Genomförande av beslutspunkt (BP).
SAGT OM UTBILDNINGEN VID KURSUTVÄRDERING
- “Jag lärde mig att faktiskt ta i när det gäller att skapa visionen. Kändes mycket bra.” -Anonym
- “Kursen är lättillgänglig, man kan genomföra den när man vill och repetera avsnitt. Utbildningen tydliggör hur vi skall arbeta i verksamheten och ger en gemensam terminologi. Nyanställda kan introduceras löpande.” - Anonym
- Lättsamt, lärorikt, kan gå tillbaka - Anonym
- Lätta och direkta presentationer. Lagom långa avsnitt. - Anonym