Artiklar Archives - Clean Stream https://cleanstream.se/category/artiklar/ Din partner i förbättringsarbetet Sat, 30 Nov 2024 02:20:12 +0000 sv-SE hourly 1 https://wordpress.org/?v=7.0 https://cleanstream.se/wp-content/uploads/2021/06/cropped-favicon-32x32.png Artiklar Archives - Clean Stream https://cleanstream.se/category/artiklar/ 32 32 Stämmer din insida med din utsida https://cleanstream.se/stammer-din-insida-med-din-utsida/ Sun, 13 Oct 2024 09:06:03 +0000 https://cleanstream.se/?p=8343 Stämmer din insida med den utsida du vill att världen ska se? Hur är det med din verksamhet, är det så där också? Låt mig ta det från början. En av mina mentorer, Brian Tracy, har sagt att “Du måste på insidan bli den person som du vill vara, innan den personen blir synlig utifrån”. Med det menar han att ...

The post Stämmer din insida med din utsida appeared first on Clean Stream.

]]>
Stämmer din insida med den utsida du vill att världen ska se? Hur är det med din verksamhet, är det så där också?

Låt mig ta det från början. En av mina mentorer, Brian Tracy, har sagt att “Du måste på insidan bli den person som du vill vara, innan den personen blir synlig utifrån”.

Med det menar han att vi måste jobba på vårt inre innan det syns utifrån vem vi verkligen är. Så om vi vill bli sedda som hederliga och hyggliga att göra affärer med, så måste vi skapa oss själva den personligheten. Vi måste själva ha uppfattningen av att vi är sådan. Den du är på insidan, den visas också utåt för andra att ta del av.

Om det är en diskrepans mellan den du egentligen är och den du visar upp, så kommer människor att plocka upp signaler om att något inte stämmer och varningsklockor ringer. Det är endast personer med psykopati som kan klara sig ett längre tag, vilket gör dem så farliga.

Har du hört om det som kallas för Johari-fönster, utvecklat av psykologerna Joseph Luft och Harry Ingham? De delar in detta i en klassisk fyrfältare, så kallade arenor, där axlarna är vad jag vet om mig själv och den andra är vad andra vet om mig.

  1. En arena är det som är det som jag vet om mig och som också andra vet om mig. Där finns det som du känner till om dig själv och det visar du också utåt. Andra vet och ser, det du också är medveten om.
  2. En annan arena är det som är okänt för dig men som andra vet om dig. Där finns saker som du visar utåt, men du är omedveten om det.
  3. Den tredje arenan är det det som du vet om dig, men andra vet det inte. Du har en “hemlighet”, som du väljer att inte dela med dig av.
  4. Samt den fjärde arenan är det som varken andra eller du vet om dig. Det är saker som finns i det fördolda.

Det jag tycker är intressant till skillnad från många typiska fyrfältare, är att man kan mäta detta och få olika storlekar på delarna i fönstret. Spröjsen i fönstret hamnar på olika ställen beroende på vem man är. Vissa har större öppna fält, medan andra har större dolda fält. Vissa vet mer om sig själv, andra mindre.

Hur är det i våra verksamheter?

Då flyttar jag över fokus från oss som människor till våra verksamheter. För det går att översätta detta till våra verksamheter. Som jag nämner i mina utbildningar så behöver vi i en verksamhet fokusera både på individen, gruppen och hela organisationen. Organisationen består av grupper, som består av enskilda människor. Det vill säga en organisation byggs som en summa av alla dess ingående individer. Det vill till här att få 2+2 att bli mer än 4, för då har vi skapat något mer i synergierna mellan oss människor.

En verksamhet behöver också först skapa sig en inre bild av vilka man är, innan man kan synas utåt på det sätt som man vill bli uppfattad.

Vill man vara en ärlig och schyst verksamhet, med verkligt fokus på kunderna, då behöver man också först internt vara överens om att det är så man verkligen också är.

Jag tänker att du nog kan direkt tänka på verksamheter som utåt säger att de är kundcentrerade eller “har kunden i fokus”, men sen levererar de ganska dålig kundupplevelse.

Är patienten i fokus?

“Patienten i fokus” är rätt vanligt inom sjukvården, men sen växer vårdköerna och anmälningarna till IVO, och patienter skickas än hit och än dit. Det är för att de inte internt har det gemensamma synsättet att det faktiskt är patienten som är i fokus, utan de utgår mer från sin egen organisatoriska tillhörighet. Samtidigt finns det så mycket annat som de ska hantera, vilket inte stöttat patienterna.

Det är liknande i många verksamheter, så jag ska inte bara lyfta fram sjukvården som det enda problemområdet. Långt ifrån, det är dock extra viktigt att det fungerar med “kunder” som i det här fallet är i stort behov av att få den hjälp de behöver och är svaga i sin roll som “kund”. Det ligger ett extra stort ansvar på en sådan “leverantör” att leva upp till en bra verksamhet.

Jag stöter på många verksamheter som säger att de har svårt att få behålla personal och har svårt att rekrytera nya. De som slutar för att det inte fungerar på ett bra sätt i verksamheten, sprider naturligtvis detta vidare, vilket i sin tur gör att de som tidigare skulle kunna tänka sig söka en tjänst i den verksamheten avstår.

En sådan verksamhet vill naturligtvis inte egentligen vara ett negativt ställe, men de har inte lyckats att göra något åt det internt.

Veckans tips!

Så veckans tips får bli att ni tillsammans i verksamheten arbetar med nedan:

  1. Bestäm er för att nedan punkter är viktiga. Är det inte det, så gör det inte. Det tar bara en massa tid och skadar ert förbättringsarbete, om ni gör saker som ni inte menar allvar med. Menar ni allvar, läs då gärna vidare…
  2. Beskriv hur ni vill att era kunder och andra ska se er som verksamhet. Vilka är de epitet som ni ska vara kända för? Var noggrann i beskrivningen, för fluffiga beskrivningar gör det svårare att leva upp till dem.
  3. Ta reda på hur era externa intressenter, främst era kunder, ser på er utifrån den ni vill vara. Fråga dem. Där skapar ni en så kallad baslinje som ni kan mäta mot i steg 5.
  4. Beskriv sedan vad dessa yttre epitet kräver av er på insidan. Hur behöver ni tänka och bete er för att med säkerhet bli den ni vill vara och den som era kunder ska se?
  5. Skapa en plan med aktiviteter för att säkerställa att det ni kom fram i punkt tre också kommer att kunna bli sanning. Denna plan har tre perspektiv; ett kort, ett medellångt och ett långt perspektiv.
  • Det korta perspektivet behöver innehålla väldigt konkreta saker att göra inom de tre närmaste månaderna. Inte längre, för då finns det stor chans att det rinner det ut i sanden. Det vill till att lyfta er upp snabbt, ändra kurs, göra helt om, eller vilket uttryck som nu ger bäst resonans hos dig.
  • Det medellånga perspektivet ska innehålla sätt att mäta och följa upp att det blir önskad förändring internt. Fråga er själva om ni själva tycker att ni har kommit närmare ert egen önskade självbild. Om inte, gör korrigerande åtgärder för att fortsätta utvecklas.
  • Det långa perspektivet innehåller mätning och uppföljning av hur de externa intressenter nu ser på er. Använd samma undersökning som ni använde i tre ovan. Nu kommer ni att kunna se om det blivit en utveckling i rätt riktning. Om det inte är det, så får ni genomföra korrigerande åtgärder igen så att ni säkerställer progress.

Sen kanske jag behöver vara väldigt tydlig i att det finns inga heliga kor när det vill till att skapa den verksamhet som ni själva vill bli kända för. Inga “det går inte för att…”, för då har ni redan där gett upp att bli den ni vill vara. Det kommer förmodligen att svida på sina ställen, för det gör förbättringsarbete. Det kostar på att blir bättre, med det blir också mycket bättre och lättare där framme, när ni tagit er till den ni vill vara.

Varför inte fundera på ovan nu under de närmaste månaderna? Gör en liten plan för dig själv och så drar ni igång nästa månad.

Om nu ovan satte igång tankar som du vill bolla med mig, så svara åter på detta mail så kan jag ge dig lite råd som är anpassade för just din verksamhet. Vi kan ta en avstämning online. Ingen kostnad eller förpliktelser från din sida. Kontakta mig.

The post Stämmer din insida med din utsida appeared first on Clean Stream.

]]>
Innan ni ska upphandla https://cleanstream.se/innan-ni-ska-upphandla/ Sun, 01 Sep 2024 09:12:18 +0000 https://cleanstream.se/?p=8320 – Hej, jag heter Matts Rehnström och jobbar för Clean Stream, säger jag till mannen jag ringt. – Aha, säger han. – Vi stöttar verksamheter att få glada medarbetare, nöjda kunder och sunda finanser, säger jag vidare. – Hmmm och hur gör ni det, säger han? – Jo, vi gör det genom att hjälpa verksamheterna att se, utveckla och fokusera ...

The post Innan ni ska upphandla appeared first on Clean Stream.

]]>
– Hej, jag heter Matts Rehnström och jobbar för Clean Stream, säger jag till mannen jag ringt.

– Aha, säger han.

– Vi stöttar verksamheter att få glada medarbetare, nöjda kunder och sunda finanser, säger jag vidare.

– Hmmm och hur gör ni det, säger han?

– Jo, vi gör det genom att hjälpa verksamheterna att se, utveckla och fokusera på sina värdeskapande flöden, för vi vet att om man har koll och fokus på dem, så kommer så mycket annat gott med i kölvattnet.

– Okej, det låter intressant. Men har ni ramavtal med oss?

– Nej, det har vi inte. Vi har inte gjort något arbete för er tidigare.

– Nja, då går det inte. Du får helt enkelt se på vår webbplats när vi kommer ut med nya förfrågningar, säger mannen.

– Men hur vet ni i den möjligt kommande förfrågan vad ni ska fråga efter? Ni vet ju inte vilka möjligheter som finns om vi inte har haft det möte som jag undrar om du är öppen för, fortsätter jag.

Tystnad. Jag hör hur mannen tänker. Sen tar han den enkla vägen ut och säger att det inte är någon vits att träffas, för vi har ju ingen ramavtal…

Jag ger upp denna kontakt, för det ger inget att informera någon som inte vill bli informerad. Men hela diskussionen sätter igång mina tankar och en övergripande fråga…

Vad ska du upphandla!?

Hur vet du vad du ska fråga efter i nästa upphandling, om du inte är informerad om nya möjligheter för din verksamhet?

Om man fortsätter och gör samma sak, så kommer man att fortsätta att få samma resultat.

Det gäller personligen, så väl som i verksamheter. En annan sanning är att det går inte att lösa ett problem, med samma tankar som skapade problemet från första början med.

Jag vet att mannen som jag pratade med har stora behov av förbättring av sin verksamhet. Det vet jag utifrån den bransch som hans verksamhet är inom och också utifrån att läsa på lite om hans verksamhet innan samtalet. Och jag vet att vi på Clean Stream skulle kunna hjälpa honom och hans verksamhet.

Det är inte alls ovanligt att människor i olika verksamheter har helt klart för sig vad det behöver och sedan upphandlar detta. De tror att de sitter inne med den bästa lösningen direkt. Många gånger utan att ha tagit sig tid att prata med andra.

Detta sker inom verksamhetsutveckling, frågor om utbildning, systemstöd eller annat. Det är bara att när jag, och andra leverantörer, läser anbudsförfrågan så tar vi oss för pannan. För där ser vi många förbättringsförslag.

Är då upphandlingen inom LOU eller LUFF, ja då är det inte mycket att göra. Vill man vara med och offerera, då behöver alla frågorna besvaras, oavsett om de är de smartaste frågorna eller ej.

Så, konklusionen är att det är omöjligt för dig att veta det man inte vet. Du vet inte ens vad du ska upphandla.

För att skapa dig ytterligare kunskap, så behöver man prata med olika leverantörer. Det ger er en ökad förståelse för alternativa sätt att tänka.

Nu gäller förmodligen inte ovan direkt dig som person, för du läser ju mina veckobrev och deltar säkert på ett och annat webbinar som vi på Clean Stream håller. Men det gäller kanske dina kollegor som just nu driver på för att få en upphandling till stånd. De vill ha ett nytt system, en maskin, en modell, eller vad det nu kan vara. Hjälp dem att upphandla rätt.

Ta på dig att informera dem om att ni kanske först ska “kolla runt” lite granna och lära er mer, innan ni ska upphandla. Och säger de att det har så bråttom, påminn dem gärna om att det är långt mycket dyrare och tar som helhet längre tid, att ni väljer helt fel lösning, bara för att ni inte såg alternativen.

Det är bara självklarheter tycker jag. Vad tycker du?

The post Innan ni ska upphandla appeared first on Clean Stream.

]]>
Sitt inte fast https://cleanstream.se/sitt-inte-fast/ Sun, 04 Aug 2024 13:07:33 +0000 https://cleanstream.se/?p=8310 En sen sommardag gick en man längs gatan på väg hem till familjen. Arbetsdagen var slut och en kväll med andra aktiviteter. Han såg inte glad ut, utan mer sliten och trött. Han stannade till vid en öppen gatubrunn. Konstigt, ingen avspärrning, tänker han. Han tittade ner i brunnen och tycker sig se något som glimmar på botten. – Ser ...

The post Sitt inte fast appeared first on Clean Stream.

]]>
En sen sommardag gick en man längs gatan på väg hem till familjen. Arbetsdagen var slut och en kväll med andra aktiviteter. Han såg inte glad ut, utan mer sliten och trött. Han stannade till vid en öppen gatubrunn. Konstigt, ingen avspärrning, tänker han. Han tittade ner i brunnen och tycker sig se något som glimmar på botten.

– Ser det inte ut som en Rolex klocka, säger han halvhögt till sig själv.

Det kan vara värt att ta stegen som sitter på sidan av brunnen ner, för att kontrollera det hela. Så han tar och försiktigt klättrar ner till den nästan torra brunnens botten. Sista biten behöver han släppa stegen, för den går inte ända ner.

Nere på botten så ser han att det som glimmade visst var en klocka, men det är bara en billig kopia. Det syns tydligt på den när han granskar den lite närmare. Bäst att ge sig vidare hemåt tänker han, men finner snart att han inte orkar dra sig upp så han får foten på stegens nedersta steg. Hans ryggsäck med datorn tynger ner honom också, och att lämna den här är inte ett alternativ som han gillar.

Kvällen kommer och det blir skymning

Mörkret i brunnen blir påtagligt. Allt han ser är att det finns gångar som leder bort från brunnen, men de är så mörka så att han vågar inte ta någon av dem.

Rätt som det är hör han en röst ovanifrån som ropar ner i brunnen.

– Är du okey, frågan en kvinna som tittar ner i brunnen?

– Nja, jo, fast jag kommer inte upp. Jag når stegen men orkar inte dra mig upp, säger mannen.

– Aha, säger rösten, och han ser hur hon börjar klättra ner.

– Men vad var vitsen med det här, säger mannen, när han ser kvinnan hoppa ner på botten av brunnen.

– Nu är vi ju båda fast här nere, fortsätter mannen.

– Nej då, säger kvinnan, jag har varit här tidigare, följ mig så ska jag leda dig ut.

Mannen följer kvinnan igenom de mörka gångarna som leder bort från brunnen och efter ett tag ut igenom en mur nära floden, där de kan komma upp på gatuplan igen.

Kostnaden för att vara fast är stor

För att översätta historien ovan till det som jag ser i verksamhet efter verksamhet, är att man ser något som man vill nå, men försätter sig i en situation som man inte kan komma ur. Detta då man inte har kunskap eller metod för hur man ska ta sig vidare.

Det är enkelt att börja ett arbete, men det är svårare att komma vidare när man möter motstånd och svårigheter, vilket gör att man i slutänden inte lyckas nå den förbättring man verkligen vill uppnå.

Att då sitta fast har en stor kostnad kopplat till sig. Pengamässigt så har man kostnader för allt som man gjort så långt i arbetet, samtidigt som man inte kommer att nå den punkt där besparingar eller intäktsökningar infinner sig i verksamheten.

Rent emotionellt så har man investerat mycket i att lyckas. Människor i arbetsgruppen är laddade och villiga att jobba framåt, och de drömmer om hur bra det ska bli när de är klara. Det är bara det, att om man inte verkligen trycker på och kommer förbi de hinder som alltid dyker upp, så ledsnar arbetsgruppen också.

Får man som arbetsgrupp inte heller rätt förutsättningar i form av att gå utbildning för att lära sig HUR, eller avlastning i det dagliga arbetet, eller kanske möjlighet att förstärka med utifrån kommande kompetens och resurser, ja, då ledsnar snart även den mest laddade arbetsgruppen.

Det får till följd att man inte kommer framåt. Man är fast. Det blir ingen vinst. Det man önskade nå, det når man inte.

Sitt inte fast under detta arbetsår

Sitt inte fast under detta arbetsår. Ni laddar om under semestern och tänker er att nu har ni möjlighet att göra de förbättringar som ni tänkt på så länge. Det är som att det arbetet börjar på hösten och slutar på våren, inför nästa semesterperiod. Se då till att inte sitta fast i brunnen, som i historien ovan.

Ta tillfället i akt att utbilda dig, skapa förutsättningar, göra en bra förbättringsplan, skaffa bra verktyg och metod för ditt kommande arbete.

Allt ovan kan vi på Clean Stream hjälpa dig med. Vi kan ge råd så du kommer igång och vi kan också verkligen se till att stötta dig långsiktigt, under hela det kommande året. Kontakta mig

The post Sitt inte fast appeared first on Clean Stream.

]]>
Vi ska inte bli bättre! https://cleanstream.se/ska-inte-bli-battre/ Sun, 21 Jul 2024 11:44:41 +0000 https://cleanstream.se/?p=8303 Härom helgen var min dotter och jag i Stockholm för att gå på konsert och museum. Detta som en studentpresent till henne. Då hon är intresserad av fornnordisk mytologi och då också vikingarna så blev det en dag på Vikingamuseet. Det kan jag rekommendera om du har intresse för ämnet. Där fick vi lära oss bland annat om att våra ...

The post Vi ska inte bli bättre! appeared first on Clean Stream.

]]>
Härom helgen var min dotter och jag i Stockholm för att gå på konsert och museum. Detta som en studentpresent till henne. Då hon är intresserad av fornnordisk mytologi och då också vikingarna så blev det en dag på Vikingamuseet. Det kan jag rekommendera om du har intresse för ämnet.

Där fick vi lära oss bland annat om att våra nordiska förfäder var väldigt renliga av sig. De var måna om att se snygg ut, vara ren och lukta gott. Man införde en speciell dag i veckan som man vek åt renlighet. Den så kallade lögardagen, eller som vi nu säger; lördag.

Där hade man ritualer som liknar det man har i japansk kultur, där man noggrant och under lång tid tvättar sig. Kam var en självklar sak som alla vikingar bar på för att tillse att ens hår var snyggt.

Vikingarna var, som kanske alla människor, mångfasetterade. Å ena sidan var de våldsamma med överfall på fienden, å andra sidan var de handelsmän som fredligt handlade med andra. Det första är nog det som vi mest tagit till oss i kulturen, medan det andra faktiskt var vanligare.

När det gällde handel, så for de i olika väderstreck för att utföra sin handel. En historia som man kan lära sig på museet var kring handel med norra delen av dagens Storbritannien. Där upprättade man egna städer som handelsplatser eller använde de befintliga städerna för att bedriva handel.

Dublin var till exempel en stor handelsstad som styrdes av vikingarna. Vikingarna kallade området i norra England för Danelagen.

Utöver handel så var det även annat som utbyttes; människor beblandade sig med varandra. Det var nämligen inte alls ovanligt att damerna från ön blev väldigt förtjusta i de blonda, snygga och godluktande nordmännen.

För på denna tiden så stank de engelska männen förfärligt. Hygienen var inte någon man brydde sig om i England. Och så kommer de här handelsmän som både såg snygga ut och luktade gott.

Att kvinnorna på ön attraherades av nordmännen blev till och med till ett problem för England. Detta då kvinnorna valde att följa med nordmännen hem till Norge och Sverige. Det var alltså utflyttande av unga kvinnor från regionen.

Detta gick inte an tänkte de som styrde i städerna och byarna som vikingarna besökte. Här behöver man göra något radikalt. Man satte sig ner och diskuterade hur man skulle få kvinnorna att stanna och att utflyttningen skulle upphöra.

Hur skulle man göra? Vad tror du? Vad har du för en bra idé om att stoppa detta?

Du tänker nog det uppenbara, vilket vore att öka den egna kvaliteten, det vill säga att bli bättre och att börja tvätta sig och bry sig om sitt yttre.

Men vad beslutade man, tror du? Jo, man stiftade en lag som förbjöd vikingarna som kom till England från att tvätta sig!

Vi ska inte bli bättre, utan de ska bli sämre.

Aha, så smart. I stället för att själv behöva förbättra sig och kliva fram och utvecklas, så förbjuder vi dem som är bättre än oss själva från att vara bättre oss. Vi behöver inte ändra oss, utan de andra är de som ska ändra sig. Vi ska inte bli bättre, utan de ska bli sämre.

Känns det igen? Jag skulle tro det. Jag ser detta hela tiden, där man i verksamheter eller i samhället hellre förbjuder, än att utvecklas. Då detta förekom för 1200 år sedan och fortgår än idag, så verkar det vara en ryggradsreflex hos oss människor.

Till exempel, någon kommer på…

  • Ett nytt fordon för att förflytta sig. Då vill vi förbjuda det, till exempel vattenskoter, hoverboard och elsparkcykel.
  • En ny tjänst inom till exempel sjukvården. Då vill vi förbjuda det, till exempel Kry och Min Doktor.
  • Ett alternativt sätt att göra något i din verksamhet. Då vill vissa att ni inte ska diskutera det, med en massa argument för att “vi har inte tid”, “vi har inte budget”, eller liknande. Locket på bara.

Detta måste du och jag jobba hårt för att förändra. Om reflexen är att förbjuda så fort det dyker upp saker som vi inte gillar och/eller som gör att vi behöver ändra oss, då måste vi som är medvetna om detta också aktivt tänka på att ställa andra frågor.

Frågor som gör att vi tänker ett varv till. Frågor som ifrågasätter förbudsreflexen och faktiskt istället utvecklas. Allt kanske inte är perfekt med det nya, men att förbjuda det är att inte se potential i utvecklingen.

Håll ögonen öppna i media över där någon har ett nytt sätt att utföra något, och följ sedan den debatt som följer. Ta del av den och lär dig vilka mönster som finns.

Håll också ögon och öron öppna på din arbetsplats, där någon föreslår någon förbättring. Följ då noga vad som händer när andra, som inte vill ändra sig, bemöter det hela.

Tänker då också på de rena vikingarna som, om de skulle följa lagen, inte fick tvätta sig och hålla sig ren. Som tur var så vann renligheten över smutsen, då vi insåg alla fördelar med att vara renlig såsom att undvika sjukdomar, förutom det uppenbara att det är trevligare.

The post Vi ska inte bli bättre! appeared first on Clean Stream.

]]>
En vanlig dag på jobbet https://cleanstream.se/vanlig-dag-pa-jobbet/ Sun, 23 Jun 2024 16:24:43 +0000 https://cleanstream.se/?p=8285 Tänkt dig en vanlig dag på jobbet. Du har en arbetsuppgift som ska lösas. Du har fått uppgiften via e-post. Det var nära att du missade den, för när du tittade i inkorgen så hade det meddelandet tryckts ner en bra bit då det har kommit en hel mängd e-brev under förmiddagen. En helt vanlig dag på jobbet Du börjar ...

The post En vanlig dag på jobbet appeared first on Clean Stream.

]]>
Tänkt dig en vanlig dag på jobbet. Du har en arbetsuppgift som ska lösas. Du har fått uppgiften via e-post. Det var nära att du missade den, för när du tittade i inkorgen så hade det meddelandet tryckts ner en bra bit då det har kommit en hel mängd e-brev under förmiddagen.

En helt vanlig dag på jobbet

Du börjar med att byta från e-postprogrammet till applikation A där information finns. Du letar reda på informationen du behöver genom val i menyer och hopp mellan flikar. Därefter så byter du till applikation B, där du också väljer i menyerna och gör en sökning för att komma åt den information som du behöver. Du kan inte hitta rätt information i applikation B om du inte redan varit inne i applikation A för att först läsa där, för det underlaget gör att du kan söka efter det du behöver.

Vad gör du nu? Jo, du går över till applikation C för att snabbt kolla en sak, vid vilken du tar med dig information som du sedan skriver in i applikation B. Därefter byter du över till applikation D för att göra samma sak; hämta information som du skriver in, även det i applikation B.

Nu sätter du dig och svarar åter på e-postet som du fick, där uppgiften stod. Du författar ett par stycken i brevet där du lägger in information utifrån vad du kommit fram till ifrån de olika systemen. Det gör att den som du fick uppgiften ifrån kan ta den informationen och i sin tur lägga in i sina applikationer.

Mycket bytande mellan applikationer blir det


En undersökning, som jag tidigare refererat till i ett tidigare veckobrev, visade på att vi i genomsnitt under en vanlig dag på jobbet byter mellan 22 applikationer hela 3.500 gånger. Helt otroligt.

I tillverkningsindustrin talar man om ordet ställtid som innebär att vid byte av maskin eller byte av produkt i en maskin, så krävs det tid för att ställa in maskinen så den kan göra det den ska göra. Den tiden är inte produktiv då det inte produceras något under den tiden.

Det samma är det med alla byten som vi gör när vi sitter och byter applikationer när vi ska utföra ett arbete. Vi skapar inte värde vid dessa tillfällen, utan vårt arbetssätt gör att vi lägger ner en massa tid omkring, innan vi sporadiskt skapar efterfrågat värde.

Finns det inget bättre sätt?

Jo, tackar som frågar, det är ju precis det som det gör.

Tänkt dig istället att du går in i en applikation där ni styrt upp så att ni får samlat i stort sett alla arbetsuppgifter. Du får dem inte via mail eller via någon annan applikation, utan via denna, centrala, “arbetsuppgiftsapplikation”. Du väljer där en arbetsuppgift som du vill ta dig an.

När du öppnar uppgiften så ser du att din kollega på en annan avdelning har gjort sin del i den övergripande uppgiften. Du ser också att den leverantör som arbetat med en del i uppgiften också har utfört sitt arbete. Samt, du ser vad kunden har skrivit och gjort också.

Nu när du ögnat igenom dessa delar så ser du din arbetsuppgift. Där ser du att du blivit serverad all den information som du behöver för att utföra uppgiften. Du behöver inte leta efter den.

Det är information som är automatiskt hämtad från applikationerna A, B, C och D. Allt det som du tidigare var tvungen att själv söka reda på har nu presenterats för dig på ett effektivt sätt.

Du ser också i arbetsuppgiften att din AI-hjälpreda har gått igenom informationen, sammanfattat den och föreslagit en åtgärd. Du kan nu med underlag från all information framför dig fatta beslut och utföra vad det nu är du ska göra.

När du gjort det som krävs av dig i din arbetsuppgift, så noterar du vad du gjort och vad du kommit fram till. Därefter klarmarkerar du uppgiften och informationen skrivs automatiskt in i applikation B, den applikation där du tidigare satt och skrev så mycket.

Ett meddelande går därefter automatiskt iväg till de intressenter som behöver få information och om inte ärendet som helhet är klart, går arbetsuppgiften vidare till nästa kollega, leverantör eller kunden, att fortsätta arbetet med vad det nu är de ska bidra med.

Inget mer letande

Inget mer letande. Inget mer skrivande i applikationer om saker som redan finns skrivna i andra applikationer. Du kan istället ha fullt fokus på att lösa uppgiften som sådan. När du är klar, så vet de som behöver veta det också. Samt ärendet flödar vidare till andra att ta vid.

Men…

– Men Matts det här har vi redan i vårt ärendehanteringssystem, kanske du säger.

– Nej, det har ni med stor sannolikhet inte, påstår jag då.

Det viktiga att förstå är att detta är inte en vanlig applikation, utan en som bara är fokuserad på att driva flödet. Det är inget som ni köper från Leverantör Ett som ni upphandlat applikation A och D från, inte heller från Leverantör Två som ni köpt applikation B ifrån, och så vidare.

Söker ni efter att era vanliga applikationsleverantörer ska hantera detta, då kommer du att bli besviken. För det första så pratar de inte med varandra för att tillfredsställa dina behov, för det andra så utvecklar de lösningar som gäller för marknaden och inte bara för dig. Och vad händer då om dina behov inte är lika med alla andras? Får du som du vill eller behöver du anpassa dig? Du har nog svaret på den frågan själv.

Låter det då som en utopi?

Kanske, men det är det här som jag och vi på Clean Stream har arbetat med att skapa sedan 20 år tillbaka.

Det finns. Det går.

Det som dock behövs, det är att tänka annorlunda. Att inte sitta fast i stuprören när det kommer till organisationen och inte heller stuprören när det kommer till de olika applikationerna.

Stuprörstänket leder inte till framgång. Det är som att gräva en grop och när du väl står där, på två meters djup, upptäcker du att du inte ser så mycket mer än det som är just runt omkring dig, i gropen. Vad som sker i andra gropar, det förblir höljt i dunkel. Endast genom att skrika mellan groparna så kan vi försöka kommunicera med varandra. Jämför det med oändliga möten i din verksamhet.

Missade du månadens webinar, där jag pratade och visade tankar om ovan, då kan du se inspelningen av det.

Vill du prata med mig om hur ovan beskrivning skulle kunna se ut för dig och din verksamhet? Vill du veta om det är möjligt?

Kontakta mig så tar vi en stund online där vi pratas vid. Passa på att höra av dig redan nu, även om du inte har tid förrän i augusti, så har vi i alla fall lagt in tiden i våra kalendrar. Ser fram emot att kunna hjälpa dig och förklara mer om hur du skulle gagnas av en annan approach än stuprörstänket.

The post En vanlig dag på jobbet appeared first on Clean Stream.

]]>
Vad är en verksamhetsprocess? https://cleanstream.se/vad-ar-en-verksamhetsprocess/ Mon, 08 Apr 2024 10:14:00 +0000 https://cleanstream.se/?p=7800 Många undrar, vad är en verksamhetsprocess? Det ska inte förväxlas med kemiska processer, biologiska processer eller fysiska processer. Det finns säkert många andra typer av processer, men här pratar vi om och förklarar konceptet verksamhetsprocess. En verksamhetsprocess…. Är en serie, eller nätverk, med sammanhängande aktiviteter som tillsammans skapar ett värde för någon, och processen är repetitiv, där den om och ...

The post Vad är en verksamhetsprocess? appeared first on Clean Stream.

]]>
Många undrar, vad är en verksamhetsprocess? Det ska inte förväxlas med kemiska processer, biologiska processer eller fysiska processer.

Det finns säkert många andra typer av processer, men här pratar vi om och förklarar konceptet verksamhetsprocess.

En verksamhetsprocess….

  1. Är en serie, eller nätverk, med sammanhängande aktiviteter som tillsammans skapar ett värde för någon, och processen är repetitiv, där den om och om igen, samt också många gånger parallellt, skapar detta värde.
  2. Har ett tydligt syfte, vilket beskriver varför processen finns till och vad den ska skapa.
  3. Namnsätts fördelaktigt enligt formeln [verb] + [substantiv]. Detta för att det ska vara kristallklart vad processen gör.

Det här tar vi upp i videon:

  • Hur en verksamhetsprocess ska fungera och skapa värde för kunderna
  • Ett misstag många gör när det gäller verksamhetsprocesser (som är enkelt åtgärdat)
  • Varför namnsättningen på processen är viktig och ett ramverk som hjälper dig göra rätt

Plus mycket annat!

Se videon för att förstå vad är en verksamhetsprocess.

Summering om Vad är en verksamhetsprocess?

En väl designad process innehåller endast värdeskapande arbete. Allt som inte skapar värde är borttaget, för det är ju lika med slöseri. Eller hur, vi ska ju inte göra saker som inte bidrar till det värde som processen finns till för att skapa?

En process får vid starten många gånger in någon form av information. Efter att processen skapat klar sitt värde, levererar den många gånger information i någon form ut ur processen. Det är oftast en del av det värdeskapande materialet.

Så för att summera, en verksamhetsprocess….

  • Består av ett nätverk av aktiviteter för att skapa ett väl definierat värde för någon.
  • Har en tydlig start med input av information i någon form.
  • Har ett tydligt slut med output av information i någon form.

Behöver du hjälp med att designa och implementera dina processer? Du är alltid välkommen att kontakta oss för att få hjälp med att lösa dina processrelaterade utmaningar.

The post Vad är en verksamhetsprocess? appeared first on Clean Stream.

]]>