Beskrivning för "Stämmer din insida med din utsida"

Stämmer din insida med din utsida

Stämmer din insida med den utsida du vill att världen ska se? Hur är det med din verksamhet, är det så där också?

Låt mig ta det från början. En av mina mentorer, Brian Tracy, har sagt att “Du måste på insidan bli den person som du vill vara, innan den personen blir synlig utifrån”.

Med det menar han att vi måste jobba på vårt inre innan det syns utifrån vem vi verkligen är. Så om vi vill bli sedda som hederliga och hyggliga att göra affärer med, så måste vi skapa oss själva den personligheten. Vi måste själva ha uppfattningen av att vi är sådan. Den du är på insidan, den visas också utåt för andra att ta del av.

Om det är en diskrepans mellan den du egentligen är och den du visar upp, så kommer människor att plocka upp signaler om att något inte stämmer och varningsklockor ringer. Det är endast personer med psykopati som kan klara sig ett längre tag, vilket gör dem så farliga.

Har du hört om det som kallas för Johari-fönster, utvecklat av psykologerna Joseph Luft och Harry Ingham? De delar in detta i en klassisk fyrfältare, så kallade arenor, där axlarna är vad jag vet om mig själv och den andra är vad andra vet om mig.

  1. En arena är det som är det som jag vet om mig och som också andra vet om mig. Där finns det som du känner till om dig själv och det visar du också utåt. Andra vet och ser, det du också är medveten om.
  2. En annan arena är det som är okänt för dig men som andra vet om dig. Där finns saker som du visar utåt, men du är omedveten om det.
  3. Den tredje arenan är det det som du vet om dig, men andra vet det inte. Du har en “hemlighet”, som du väljer att inte dela med dig av.
  4. Samt den fjärde arenan är det som varken andra eller du vet om dig. Det är saker som finns i det fördolda.

Det jag tycker är intressant till skillnad från många typiska fyrfältare, är att man kan mäta detta och få olika storlekar på delarna i fönstret. Spröjsen i fönstret hamnar på olika ställen beroende på vem man är. Vissa har större öppna fält, medan andra har större dolda fält. Vissa vet mer om sig själv, andra mindre.

Hur är det i våra verksamheter?

Då flyttar jag över fokus från oss som människor till våra verksamheter. För det går att översätta detta till våra verksamheter. Som jag nämner i mina utbildningar så behöver vi i en verksamhet fokusera både på individen, gruppen och hela organisationen. Organisationen består av grupper, som består av enskilda människor. Det vill säga en organisation byggs som en summa av alla dess ingående individer. Det vill till här att få 2+2 att bli mer än 4, för då har vi skapat något mer i synergierna mellan oss människor.

En verksamhet behöver också först skapa sig en inre bild av vilka man är, innan man kan synas utåt på det sätt som man vill bli uppfattad.

Vill man vara en ärlig och schyst verksamhet, med verkligt fokus på kunderna, då behöver man också först internt vara överens om att det är så man verkligen också är.

Jag tänker att du nog kan direkt tänka på verksamheter som utåt säger att de är kundcentrerade eller “har kunden i fokus”, men sen levererar de ganska dålig kundupplevelse.

Är patienten i fokus?

“Patienten i fokus” är rätt vanligt inom sjukvården, men sen växer vårdköerna och anmälningarna till IVO, och patienter skickas än hit och än dit. Det är för att de inte internt har det gemensamma synsättet att det faktiskt är patienten som är i fokus, utan de utgår mer från sin egen organisatoriska tillhörighet. Samtidigt finns det så mycket annat som de ska hantera, vilket inte stöttat patienterna.

Det är liknande i många verksamheter, så jag ska inte bara lyfta fram sjukvården som det enda problemområdet. Långt ifrån, det är dock extra viktigt att det fungerar med “kunder” som i det här fallet är i stort behov av att få den hjälp de behöver och är svaga i sin roll som “kund”. Det ligger ett extra stort ansvar på en sådan “leverantör” att leva upp till en bra verksamhet.

Jag stöter på många verksamheter som säger att de har svårt att få behålla personal och har svårt att rekrytera nya. De som slutar för att det inte fungerar på ett bra sätt i verksamheten, sprider naturligtvis detta vidare, vilket i sin tur gör att de som tidigare skulle kunna tänka sig söka en tjänst i den verksamheten avstår.

En sådan verksamhet vill naturligtvis inte egentligen vara ett negativt ställe, men de har inte lyckats att göra något åt det internt.

Veckans tips!

Så veckans tips får bli att ni tillsammans i verksamheten arbetar med nedan:

  1. Bestäm er för att nedan punkter är viktiga. Är det inte det, så gör det inte. Det tar bara en massa tid och skadar ert förbättringsarbete, om ni gör saker som ni inte menar allvar med. Menar ni allvar, läs då gärna vidare…
  2. Beskriv hur ni vill att era kunder och andra ska se er som verksamhet. Vilka är de epitet som ni ska vara kända för? Var noggrann i beskrivningen, för fluffiga beskrivningar gör det svårare att leva upp till dem.
  3. Ta reda på hur era externa intressenter, främst era kunder, ser på er utifrån den ni vill vara. Fråga dem. Där skapar ni en så kallad baslinje som ni kan mäta mot i steg 5.
  4. Beskriv sedan vad dessa yttre epitet kräver av er på insidan. Hur behöver ni tänka och bete er för att med säkerhet bli den ni vill vara och den som era kunder ska se?
  5. Skapa en plan med aktiviteter för att säkerställa att det ni kom fram i punkt tre också kommer att kunna bli sanning. Denna plan har tre perspektiv; ett kort, ett medellångt och ett långt perspektiv.
  • Det korta perspektivet behöver innehålla väldigt konkreta saker att göra inom de tre närmaste månaderna. Inte längre, för då finns det stor chans att det rinner det ut i sanden. Det vill till att lyfta er upp snabbt, ändra kurs, göra helt om, eller vilket uttryck som nu ger bäst resonans hos dig.
  • Det medellånga perspektivet ska innehålla sätt att mäta och följa upp att det blir önskad förändring internt. Fråga er själva om ni själva tycker att ni har kommit närmare ert egen önskade självbild. Om inte, gör korrigerande åtgärder för att fortsätta utvecklas.
  • Det långa perspektivet innehåller mätning och uppföljning av hur de externa intressenter nu ser på er. Använd samma undersökning som ni använde i tre ovan. Nu kommer ni att kunna se om det blivit en utveckling i rätt riktning. Om det inte är det, så får ni genomföra korrigerande åtgärder igen så att ni säkerställer progress.

Sen kanske jag behöver vara väldigt tydlig i att det finns inga heliga kor när det vill till att skapa den verksamhet som ni själva vill bli kända för. Inga “det går inte för att…”, för då har ni redan där gett upp att bli den ni vill vara. Det kommer förmodligen att svida på sina ställen, för det gör förbättringsarbete. Det kostar på att blir bättre, med det blir också mycket bättre och lättare där framme, när ni tagit er till den ni vill vara.

Varför inte fundera på ovan nu under de närmaste månaderna? Gör en liten plan för dig själv och så drar ni igång nästa månad.

Om nu ovan satte igång tankar som du vill bolla med mig, så svara åter på detta mail så kan jag ge dig lite råd som är anpassade för just din verksamhet. Vi kan ta en avstämning online. Ingen kostnad eller förpliktelser från din sida. Kontakta mig.


Få fri tillgång till vår kunskapsbank för att bygga ett starkare företag

I kunskapsbanken hittar du bland annat:

  • 7 specialrapporter med praktiska tips
  • 10-tal webinarer om du kan se på en gång
  • Checklistor m.m.

Få fri tillgång till vår kunskapsbank för att bygga ett starkare företag

I kunskapsbanken hittar du bland annat:

  • 7 specialrapporter med praktiska tips
  • 10-tal webinarer om du kan se på en gång
  • Checklistor m.m.