Planera och organisera ditt förbättringsinitiativ
Du och ni har en önskan i verksamheten att göra något åt alla de problem som “poppar upp” till ytan om och om igen. Det verkar som om vissa i organisationen går som en gammal trasig skiva då de återkommande tar upp samma sak. Dags att göra något åt det hela. Dags att skapa den verksamhet som ni verkligen vill ha och den som ni kan känna er stolta och glad över att jobba i.
Men var börjar ni? I vilket av alla de frågor som finns ska ni börja att dra?
Det är här det är viktigt att inte bara springa på och rycka tag i första bästa fråga. För det är inte alls säkert att den frågan verkligen är den viktigaste och som skulle göra störst påverkan om den blev löst. Det kanske bara är så att den här frågan är den som syns tydligast. Det finns kanske underliggande frågor som egentligen skulle lösa ut så mycket fler andra frågor i verksamheten om ni istället tog tag i den.
Men hur vet du det? Jo, du behöver först göra en genomlysning av verksamheten på hög nivå för att skapa dig en förståelse för syfte, nyckelspelare och kundernas förväntan, samt vilka processer som adresserar dessa förväntningar. Du behöver skapa en plan för ditt förbättringsinitiativ vilket innehåller prioriterade områden att ta tag i, byggt på förståelse för verksamhetens och dess utmaningar.
Med rätt plan kommer ert förbättringsarbete att bli mer effektivt och ge mer effekt till er verksamhet. Och det var väl det du var ute efter, eller hur? Inte skrapa lite på ytan, utan faktisk genomföra förbättringar som betyder något för dig, dina medarbetare och framför allt för era kunder, vad ni än må kalla dem.
I den här utbildningen får du lära dig hur du skapar denna plan och hur ni organiserar er för framgång i ert kommande förbättringsarbete.
Vem är kursen till för?
Utbildningen vänder sig till dig som driver förbättringsarbete i någon form och behöver kunna förklara för medarbetare och andra intressenter grunderna kring ert förbättringsarbete. Utbildningen vänder sig också till dig som personligen vill veta mer om förbättringsarbete och processer. Samt den vänder sig också till hela personalen när verksamheten bestämt sig för att målmedvetet satsa på förbättringsarbete.
Vi har många verksamheter som låtit hela organisationen genomgå utbildningen för att lägga grunden för ett lyckat samarbete kring förbättringsprojekten.
"Om du fallerar att planera, så indirekt så planerar du också för att fallera.” -Matts Rehnström
En förhandsvisning över vad du kommer lära dig
Grunden, syftet och utmaningen
- Viktigheten med att göra en plan med prioriterade fokusområden för ert förbättringsarbete.
- Lär dig om hur du finner verksamhetens verkliga syfte. För utan syfte blir alla påföljande frågor och svar rätt diffusa.
- Vilka utmaningar står ni inför i er verksamhet? Du lär dig att identifiera och prioritera dem.
Vem är ni, vad förväntar sig kunden och hur mötet ni förväntningarna?
- Identifiera organisationen och de nyckelspelare som behöver vara med för att lyckas med förbättringsarbetet.
- Vad är kundens resa igenom eran organisation? Vad förväntar sig kunden av er och vad är det ni erbjuder kunden tillbaka?
- Identifiera vilka era processer är som möter kundens förväntan och skapar värde.
Vilka som är intresserade och vilka som berörs av arbetet
- Lär dig hur du identifierar och klassar de som har ett intresse i ert förbättringsarbete.
- Organisationen berörs olika mycket beroende på era processer. Identifiera vilka som berörs när och beroende på er prioritering. Rätt inblandade är en nyckel till framgång
- Var ska ni börja? Prioritera bland era processer utifrån en beprövad metod för att få svaret
Skapande av planen, kommunikation och entusiasmerande av organisationen
- Skapa en plan utifrån gjord prioritering
- Planera kommunikation om kommande arbete
- Hur du säljer in budskapet om viktigheten med förbättringsarbete och informerar om planen.
För att gå kursen i grupp eller som lärarledd utbildning - Begär offert
30-dagars garanti om du ändrar dig - även för kurser i grupp
Vad säger tidigare deltagare?
- "Intressentanalysen gjorde det lättare att se vilka andra processer som har koppling till 'min egen' process."
- "Jag tyckte att identifiering av kundens resa var mycket intressant"
- "Kursen är lättillgänglig, man kan genomföra den när man vill och repetera avsnitt. Utbildningen tydliggör hur vi skall arbeta i VA och ger en gemensam terminologi. Nyanställda kan introduceras löpande.”
- "Lättsamt, lärorikt, kan gå tillbaka."
- "Lätta och direkta presentationer. Lagom långa avsnitt."