Beskrivning för "De två kategorierna av en affärsanalytiker (BV2)"

De två kategorierna av en affärsanalytiker (BV2)

Jag sitter här i den underbara, som vi kallar den, vinter-våren. Mycket snö, men också mycket solsken.

Hur som helst, jag tänkte idag tala om affärsanalytiker och var de kommer ifrån, och jag delar in dem i två kategorier. Den ena kommer från verksamheten, och de affärsanalytiker som har arbetat med verksamheten gör vad de gör inom den specifika organisationen. De kan också komma utifrån; det kan vara en konsult, det kan vara från IT-avdelningen, det kan vara från olika delar av organisationen eller utanför organisationen. Men det är inte inom verksamheten.

Om du fokuserar på den första delen, de som kommer från verksamheten, har jag tagit fram fyra saker som det är viktigt att förstå och tänka på när du arbetar som affärsanalytiker från insidan, eller om du är utifrån och arbetar med de som kommer från insidan.

Den första saken är att människor i organisationen inte riktigt berättar för dig vad du behöver göra, och det beror på att de tror att du redan vet det. Och om du arbetar inom organisationen i fem eller tio år förväntar de sig att du ska kunna många av dessa saker, men så är inte riktigt fallet, eller hur? Du vet inte riktigt allt om din organisation. Därför är det viktigt att du ställer alla de frågor du kan, även om de tror att du vet det.

Det leder oss in på nästa del, nämligen att du kanske inte ställer alla frågor som du behöver ställa, eftersom du tror att du vet svaret. Och om du har arbetat där i fem eller tio år kanske du inte känner dig bekväm med att fråga saker som du borde veta, eftersom folk förväntar sig att du ska veta det, så det känns konstigt att ställa frågor som de tror att du vet allt om. Men du måste gå längre än så och ställa alla kritiska frågor. Se på verksamheten som om det var första gången du var där, du måste ställa alla kritiska frågor.

Det leder oss till nästa fråga, och det är de kritiska frågorna, som du kanske inte känner dig bekväm med att ställa eftersom du vet att det är ett känsligt svar. Så det svar du letar efter i organisationen vet du att någon kan känna sig illa till mods när du ställer dessa frågor. Det kan vara känsligt mellan två olika personer, eller det kan vara känsligt ur chefens perspektiv, eller något liknande.

Men här är det viktigt att du faktiskt ställer dessa frågor, så att du kan gå till botten, så att du kan gå in på de saker som är känsliga eller som du redan vet. Saken är den att om du ställer de kritiska frågorna så kommer folk att börja diskutera dessa saker i den workshop du har, och då kommer du att upptäcka att alla inte vet allt, och det gäller även i branschen eftersom folk gör saker på olika sätt, i olika delar av avdelningen. Det kan vara så att den här enheten gör det på ett speciellt sätt, eller att den enheten gör det på ett speciellt sätt. Alla tror att alla vet vad som händer och var problemen finns, men det gör de inte. Det är därför det är så viktigt att diskutera dem under en workshop till exempel.

Det är också viktigt att du ställer frågorna eftersom du tror att du har svaren, men det har du inte. Om du sedan fortsätter att borra ner dig kommer du att hitta många nya perspektiv på verksamheten som du aldrig tänkt på tidigare.

Fördelen med att komma inifrån företaget och göra affärsanalyser är att man har mycket kunskap om detaljerna i hur man hanterar vissa ärenden eller hur man beräknar en faktura, eller något inom byggnadsområdet, eller vad företaget än arbetar med. Du har mycket kunskap om själva företaget, och det är en fördel att komma inifrån företaget.

Så det är de som jag sorterade ut för den grupp som kommer från företaget, de personer som har arbetat inom företaget som kontorister eller administrativa tjänstemän eller något liknande. Så om du gillade det här, klicka på gilla på den här videon och besök cleanstream.se, för där hittar du mer gratis material som det här. Vi hörs nästa gång, hej då.


Få fri tillgång till vår kunskapsbank för att bygga ett starkare företag

I kunskapsbanken hittar du bland annat:

  • 7 specialrapporter med praktiska tips
  • 10-tal webinarer om du kan se på en gång
  • Checklistor m.m.

Få fri tillgång till vår kunskapsbank för att bygga ett starkare företag

I kunskapsbanken hittar du bland annat:

  • 7 specialrapporter med praktiska tips
  • 10-tal webinarer om du kan se på en gång
  • Checklistor m.m.