Nu upplever jag att verksamheterna börjar återvända till full fart igen. De förbättringsinitiativ som jag är inblandade i har laddat om efter sommarens minskade intensitet. Hur är det för dig? Är ni igång?
12% är motarbetare
Du har nog hört mig prata om den Gallup rapport som visar på engagemang i våra verksamheter runt om i världen. I Sverige så har vi tyvärr endast 14% engagerade i arbetsstyrkan. Och det gäller alla, i alla nivåer. Det är de som verkligen driver verksamheten och förbättringsarbetet framåt.
Sen har vi 74% som klassas som oengagerade. Det gör sitt jobb, men med minsta möjliga insats, och de tar inga initiativ för att förbättra verksamheten.
Sen kommer de 12% som är kvar. De är aktivt motarbetande och gör vad de kan för att sabotera verksamheten och förbättringsarbetet.
Det är helt otroligt när man börjar räkna på det. Att det finns sex personer på en avdelning med 50 personer, som aktivt motarbetar och saboterar verksamheten.
Det finns naturligtvis olika orsaker till att dessa finns. Förmodligen en hel uppsjö. Allt från personlighet, hämndbegär för någon upplevd oförrätt, olycklighet, stress, till att man inte känner sig uppskattad.
Dessa 12% finns inne i verksamheten och utövar sitt motstånd i olika form och på olika områden. När det kommer till förbättringsarbete, eller förändringar som många pratar om, så är det ett område som är kärt att sabotera.
Sabotage
Ett sätt att sabotera är att alltid ifrågasätta allt. Allt ifrån chefens beslut, eller chefens chefs beslut, till medarbetarnas förslag på förbättringar, till vad någon konsult säger är bra för att lyckas. Dessa individer är naturligtvis inte ointelligenta, så de använder goda skäl inbakat i sitt ifrågasättande.
Ett annat sätt är att helt enkelt inta ställningen att “det där gäller inte mig”. Har man en kultur i organisationen där det är ok att inte göra som man bestämt, ja då kan man också helt strunta i de saker man inte tycker om. Allt utan att det blir någon konsekvens.
Ett mönster att identifiera
Ett tydligt mönster som jag ser hos de som är motarbetare och som inte tycker om förbättringsarbete är:
Man börjar med att ducka med förhoppningen om att det ska blåsa över.
Sen börjar man skylla på att man inte har tid, just nu. Det är bara förhalning.
Därefter när det börjar brännas så börjar man ifrågasätta hela arbetet.
Känner du igen dig i ovan tre steg?
Om jag bara duckar så märks jag inte
Det första steget är att helt enkelt att strunta i att göra som någon bestämt. Är man enhetschef så kanske man inte bryr sig om att göra som avdelningschefen bestämt. Du kan sätta in vilka nivåer du vill; enheter, avdelningar, divisioner eller förvaltningar. Det är samma lika för dem alla.
Viktigt är att det behöver faktiskt inte alls vara en strikt hierarkiskt beslut, med ren ordervägran, utan beslutet kan vara taget i avdelningens ledningsgrupp. Motarbetaren spelar med men väljer ändå att ducka och att inte bry sig om att man hört eller läst det som bestämdes.
Detta underlättas naturligtvis också om avdelningens ledningsgruppsmöten inte är strukturerade. Man saknar aktivitetslistor och om de fanns så följer man inte upp dem. Hur ser era ledningsgruppsmöten ut?
Så vill du som chef i ledningsgruppen stoppa “duckande motarbetare”, så är ett tips att ha strukturerade ledningsgruppsmöten.
Det är lite mycket att göra, just nu…
Det andra steget tar vid när motarbetaren känner att det inte längre fungerar med att bara ducka och hoppas att stormen blåser över. Då börjar man spela med men övergår till fördröjningsstrid som vi i Försvarsmakten säger.
Man säger att man “tittar på” hur förbättringsarbetet ska gå till, men att “det är väldigt mycket att göra för tillfället” så man har inte riktigt möjligheten.
Tyvärr så fördjupas många gånger aldrig diskussionen om att man faktiskt genom att fokusera på förbättringsarbetet kommer att komma ur den situation som man säger sig leva i, det vill säga att det alltid är för mycket att göra.
Med motattack hoppas man sätta stopp
Denna förhalningstaktik fungerar ett tag. Men om de som driver på förbättringsarbetet i verksamheten står på sig och driver det vidare, då går motarbetaren in i nästa steg. De går till motattack.
Ett sätt till motattack är att kräva att det utförs en utvärdering om det är värt att arbeta med förbättringarna som man nu gjort i verksamheten. Man vill påskina att det kanske bara är slöseri med resurser och något man helst aldrig skulle ha startat.
Detta försök är att leda bort strålkastarljuset från sig själv och sin egen oförmåga och/eller ovilja att arbeta med förbättringar. Går man inte till motattack så kommer strålkastaren inom kort att lysa på motarbetaren och då avslöja bristen på framsteg.
Det blir lite som “titta en fågel” och så man får den andre att titta bort medan man själv gömmer undan något. Kan fungerar med barn och godis har jag hört…
Lär från ju-jutsu
Utifall motarbetaren är i en sådan position så att motattacken inte kan enkelt bemötas, så kan man kanske man behöver spela med. Men då kan ett tips vara att göra så med stil.
Varför inte använda en budo-stil; så som ju-jutsu eller judo. I dessa stilar är det vanligt att vända motståndarens kraft så att anfallaren så att säga “faller på eget grepp”.
Om motarbetaren driver på för att göra en undersökning vad förbättringsarbetet verkligen lett till, så kan man till exempel säga “ja visst, vi genomför den undersökningen.
Det är viktigt att vi utvärderar förbättringsarbetet, och då vill jag att vi också utvärderar och ser på vad som hänt med de verksamheter som inte har arbetat med förbättringarna.”
Utvärdering bör täcka 360°
Vill man utvärdera vad som hänt med de som arbetar med förbättringsarbetet, så bör man också utvärdera vad som inte hänt hos de som valt att inte arbetat med förbättringar.
Det gör att man så att säga avväpnar motarbetaren i sin strävan av att gå till motattack.
Metod och nyttovärdesanalys
En annan sak jag gärna vill tipsa om när det gäller att förebygga motarbetarnas attacker i det tredje steget, det är att säkerställa att ni har en väl genomarbetad metod för att driva förbättringsarbetet.
I en bra metod som stödjer er i arbetet från början till slut, så ingår naturligtvis verktyget nyttovärdesanalys. Det gör att ni på ett enkelt sätt kan värdera nyttorna med att genomföra förbättringarna i verksamheten. Det kommer att vara lätt att visa på att ni har haft kontroll hela vägen och att verksamheten gagnas av ditt arbete.
Så hur är det med dig i din organisation, känner du igen någon motarbetare i ovan beskrivning?
Lycka till med ditt förbättringsarbete och att undvika att motarbetarna får för mycket negativ inverkan på ditt viktiga arbete.
Önskar dig en fin sensommarvecka,
Matts
PS. Vill du veta mer om “världens bästa metod” för att bedriva förbättringsarbete. Kontakta mig så ska jag berätta mer om metoden Shaper of Business Excellence och vad den kan göra för att säkerställa att du och ni lyckas.
Den innehåller naturligtvis steg för att göra den ovan nämnda nyttovärdesanalysen. Det kan jag också berätta mer om. Allt för att ge dig de verktyg som kommer att gagna dig och din verksamhet.