Känner du igen känslan när du får sådär extra bra service, när du säger till dig själv: -“WOW!”?
Det händer tyvärr inte så ofta tycker jag själv. Dock är jag lite yrkesskadad vilket gör att jag direkt känner om det levereras bra eller dålig service. Det är som känselspröt, lika effektivt om kattens morrhår.
För någon vecka sedan så bodde jag på Best Western i Skellefteå. Hotellet är lite slitet och skulle nog må bra av lite kärlek i form av upprustning. Ingen katastrof, men ändock vore en uppfräschning på sin plats. Men det gjorde inte så mycket upplevde jag, för det kompenserades med råge.
Med vadå, kanske du tänker? Jo, av personalen.
I receptionen så möttes jag av ett glatt “hej” och ett leende ansikte, redan innan jag kom fram. Damen bortom disken såg mig och bekräftade mig på ett tidigt stadium. Det var inte jag som behövde söka kontakt, utan hon förekom mig. Jag kände mig välkomnad.
Märkte sen att bara jag gick förbi på väg till hissen eller frukosten, så uppmärksammades jag med ett “hej” eller “godmorgon”, samt ett leende. De i foajén släppte blicken på skärmen de tittade på, för att se mig. Jag var alltså viktigare än vad det nu än var som de arbetade med på datorn.
När jag klev in i frukostrestaurangen så möttes jag av ett lika fint leende och ett glatt “godmorgon”. De två som skötte om frukostbuffén var glada emot varandra också och det såg ut att ha genuint roligt.
– Här pågår något, tänkte jag. Så jag satte mig vid ett bord där jag kunde se fler som kom in för frukost.
Mycket riktigt, var och en av de som kom in hälsades på med ett glatt “godmorgon”. Även när en av dem gick ut i köket för att hämta mer av något som höll på att ta slut, så sökte de med blicken upp de som kommit in under tiden, för att säga “godmorgon” till dem också.
Alla blev sedda. Alla fick ett leende. Vilken start på morgonen!
Vissa kanske är sura och griniga på morgonen och vill helst bli lämnade i fred, men det jag såg var att de aldrig var något påfluget med deras “godmorgon”. Det var väl avvägt och bara en mänsklig, glad och trevlig hälsning.
Så, hur kan du skapa det där extra “wow” för dina kunder, vad du än må kalla dem?
Är det:
- Ett uppföljningssamtal bara för att fråga hur det gick?
- Ett mail med någon uppföljande information som du vet att de ofta missar, trots att de borde ha fått all information tidigare? Ett mail som bara är vänligt och omtänksamt.
- En trevligare miljö när dina kunder kommer till er, om ni har en sådan relation med dem? En blomma, ett tänt ljus, eller lite renare, lite snyggare, kombinerat med ett “hej” och kanske “jag ska strax hjälpa dig” om det är så att ni inte kan ta emot dem direkt.
- …
Du får gärna återkoppla till mig med din upplevelse av något riktigt “wow” som du varit med om. Vad var det som gjorde att du fann det så “wow-igt”?
Jag har en barnslig förtjusning i att samla på historier om trevliga och bra upplevelser i kontakter med en verksamhet, privat eller offentlig. Så jag ser fram emot din berättelse.
Matts