Det roliga, och nyttiga, med att ha lite semester och ledighet, det är att när man backar ifrån de vardagliga arbetsuppgifterna under några veckor så kan andra tankar födas. När man inte står mitt i stormens öga så är det lättare att tänka de stora tankarna, de nya tankarna och de utmanande tankarna.
Det kan vara kring både jobb och privatliv. Jag har själv funderat kring det där med hur vi värdesätter oss själva och vår framgång när det kommer till vårt arbete.
Jag kopplar också det till studierna som Gallup gör med några års mellanrum. Rapporten heter State of the Global Workplace och visar på att hela 74% av alla svarande i Sverige är att klassa som “Mentally checked out”. Det innebär att man är rätt less på sitt arbete och gör bara det minsta möjliga för att undvika att få kritik.
Har vi sedan byggt upp en kultur och ett system där ingen riktigt tar, eller får, personligt ansvar, då innebär det att de 74%-en inte behöver göra så mycket alls för att slippa kritk. Kritik uteblir, för det går alltid att skylla på andra, gärna uppåt i verksamheten. “Det är politiken”, “ det är chefen”, eller något liknande.
Men åter till semester och ledighet.
I en vanlig hierarkiskt styrd organisation mäter vi många gånger endast vår framgång i två aspekter; position/titel och lön. Den första brukar direkt hänga ihop med den andra, men det går faktiskt i framsynta organisationer att man kan få högre lön fast utan att behöva klättra i hierarkin.
Annars är det så att om du kliver ifrån att vara vanlig medarbetare på lägsta nivån, till att bli enhetschef, då får du också ett par tusen mer i lön.
Kliver du sedan vidare och blir avdelningschef så får du ytterligare påslag. Stannar du på någon nivå, då får du bara de centralt framförhandlade lönepåslaget.
Inte undra på att framgång på arbetet då mäts i vår position och vår lön.
Här borde vi lyfta tanken och se att framgång är så mycket mer än bara framgången i position och lön. Det finns andra faktorer som är så mycket mer värt för vårt generella välmående, vilket jag hoppas du kan se som viktigt i att värde framgång.
Varför inte också värdera:
- Din mentala hälsa.
- Din fysiska hälsa.
- Din glädje på arbetet över det du arbetar med.
- Din möjlighet att vara ledig när det behövs för att få ihop det så kallade livspusslet.
- Din frihet i att styra, själv och med dina medarbetare, vad ni ska göra för att skapa värde och hur ni gör det (designa er processer)
- Din möjlighet att styra din/er egen arbetsdag (processledning).
Hur ovan delar fördelar sig, det bestämmer du naturligtvis helt själv. Fördelningen varierar var i livet man befinner sig. Ibland är lön mer viktigt för att bygga upp en stark ekonomi, medan i annat skede i livet är möjlighet till ledig tid mer värt.
Jag har gjort ett enkelt verktyg för dig att använda om du har lust. Det är en Google Sheet mall som jag delar med den via den här länken.
Vikta områdena:
- Lön
- Position
- Mental hälsa
- Fysisk hälsa
- Glädje
- Frihet
- Egen planering
- Självbestämmande
Sen anger du din bedömning mellan 1 och 10 för påståendet inom varje område. Sen räknar mallen ut ett viktat resultat mellan 1 och 10, där 10 är bäst, på hur nöjd du känner dig nu med din arbetssituation.
Om du inte har ett Google-konto så skicka mig ett mail så skickar jag över verktyget till dig i Excel istället.
Med det så önskar jag dig en fortsatt fin sommar och uppmanar dig att ta tillfället i akt att tänka de stora, nya och utmanande tankarna kring ditt arbete, och kanske annat också.
Uppmana andra också, så vi tillsammans kan minska de 74% som är ”mentally checked out”. Människor behöver finnas på den plats där de får energi och skapar värde. Alla kan inte passa överallt, men alla har sin plats.
Vi behöver bli fler med engagemang för att klara den allt mer utmanande framtiden.