Helt oförberedd tilläggning
Tillsammans med det vackra vädret så lockar det extra mycket båtar. Jag ser en båt som kommer in för att lägga till vid bryggan. Det slår mig att de har inte förberett något ankare utan det börjar de strula med när de är nästan framme vid bryggan.
Det jag ser är tyvärr inte ovanligt.
Linor har man glömt att lägga fast vid knaparna (fästena i båtarna) så man står bara med en linröra i famnen. Röran på linan kommer från att när man plockade in linan i förra hamnen inte virade ihop den snyggt och prydligt. Istället kastade man bara ner den i linlådan så att den kinkar sig. Det är båtspråk för att den trasslar ihop sig.
Därtill så har man naturligtvis inte hängt ut några fendrar, eller puttifrånkuddar, som landkraborna säger… 🙂
Det är endast tack vare andra som finns i hamnen som man lyckas lägga till utan att skada båten mot bryggan eller skada andra båtar.
Välövad, förbered och med struktur
Sen kommer en annan båt in mot anläggningen och bryggan. De har redan ute på fjärden hängt ut fendrarna. De tar fram sina väl lindade linor och sätter fast den förgjorda öglan i knapen.
Sen tar man lös ankaret och är redo att på kaptenens order droppa det i sjön. Allt går som en dans. Alla vet sin plats på båten och uppgiften är väl inövad. Det syns att man gjort detta tidigare.
Det är en syn som värmer. Att folk i hamnen även hjälper dem är mer av trevlighet än av nödvändighet.
Seglar du själv? Känner du igen dig?
Verksamheter som liknar den kaotiska båten
I yrkeslivet är det lite likadant. Vissa verksamheter saknar struktur, bra ledning och väl genomgångna processer. Dessa blir många gånger räddade från pinsamma situationer eller arga kunder endast tack vare medarbetare som alltid gör något extra.
Eller om det är offentlig sektor; också av politiker som (motvilligt) skjuter till extra pengar.
Jag ser till exempel sjukvårdsavdelningar som inte fungerar tack vare en bra ledning och väl utarbetade processer, utan tack vare att man främst har sjuksköterskor som alltid täcker upp och gör det där lilla extra.
Eller hemvård som på samma sätt fungerar tack vare en engagerad personal, som gör det där extra som behövs för att ge kunderna – brukarna – det som de behöver assistans med.
Det håller bara så långt
Detta går igen i branch efter branch. Men att hålla en verksamhet på detta sätt flytande fungerar bara så långt. En dag kommer det att inte hålla längre. Det tillfället vet vi inte när det kommer. Vi kan dock vara säkra på att det kommer.
Men det är som om vi duckar för detta och hoppas att vi inte drabbas. Eller att jag personligen inte ska drabbas, för jag har då lämnat skutan (opps, ännu en båtliknelse) och gått vidare till något annat ställe.
Det senare ser jag tyvärr exempel på inom chefsledet är rätt vanligt. Man kör på ett ställe och sen hoppar man vidare när det börjar blåsa upp till storm. Det gäller långt ifrån alla, men jag ser dem allt för ofta för att säga att det är engångsföreteelser.
Det är som att spela “hela havet stormar” och leva på hoppet om att jag som chef inte är ansvarig för just den verksamhet som drabbas av den tomma stolen när musiken slutar spela.
Känner du igen företeelsen?
Vad händer i dåligt väder?
Så vad gör kaptenen på båten som saknar struktur ombord och en väl samövad besättning när det väl blåser kraftig sidvind och det inte finns någon på bryggan eller kajen som kan hjälpa till?
Det är då priset betalas för att man inte lyckats skapa förutsättning som behövs för att kunna segla i både vackert och lugnt väder, tillika i blåst och regn.
Och tänk på att det är inte bara kaptenen som drabbas. Hela besättningen drabbas när det inte går bra. Det blir en väldigt tryckt stämning ombord och det som kunde varit en trevlig båttur bli istället något helt annat.
Förbered dig nu, innan stormen kommer
Min uppmaning för veckan är att ni redan nu ser till att ni har en plan för lyfta er förmåga i verksamheten. Detta så att den ska kunna fungera under besvärliga förhållanden.
Det kan vara att öka er projektmognad och er processmognad, eller så är det att ta sig an en speciellt viktig process och utveckla den. Alltså att du och ni är förberedda för det tillfälle som kommer när situationen inte är lika gynnsam som idag.
Vill du ha hjälp med att skapa en bra grund för ert förbättringsarbete? Kontakta då mig så kan jag hjälpa dig, till och börja med genom ett 30-minuters telefonsamtal. Jag bjuder på det. Du når mig via kontaktformuläret eller 070-528 52 61.
Jag har en väl genomarbetad metod för att skapa förbättringsplaner som jag kan berätta mer om när vi hörs av.
Kom ihåg; att ett mål utan en plan, är endast en vag önskan.
Ser fram emot att höra av dig.
Hälsningar,
Matts