Jag har nämnt hastigheten tidigare, men jag arbetar nu med ett par kunder och vi diskuterar behovet av hastighet. Behovet av snabbhet är viktigt eftersom du vill att de förbättringar som du gör i din verksamhet ska vara snabba. Man kommer på dem i snabb takt och genomför dem sedan i snabb takt. Om du drar ut på det kommer saker och ting att dyka upp och förstöra de tankar som du hade i början. Genom att genomföra det snabbt måste du också vara mycket flexibel för att kunna ändra och förbättra dig igen, så om du säger att du är på den här vägen och du har suttit i en vecka eller två, eller en månad, för att upptäcka att du behöver korrigera den här kursen och att du måste göra så här istället. I så fall bör det gå snabbt igen, så att du kommer fram till detta på ett snabbt sätt, men du ändrar också på ett snabbt sätt.
Det gör att dina förbättringar blir mycket, mycket bättre i slutändan. För om du tar det för långsamt kommer det att hända saker runt omkring dig. Det kommer att påverka dina beslut och du kommer alltid att ha en påverkan på dina beslut som kommer att säga, hmm, jag måste tänka om innan vi genomför det och om du är långsam igen kommer något annat att hända som kommer att påverka ditt beslut. Och sedan säger man: ”Vänta lite, det måste jag också tänka på. Det kommer att sluta med att man tänker och tänker och tänker och tänker. Det är alltså bättre att göra saker i stället för att bara tänka. Det är bättre gjort än perfekt! Därför är snabbhet så viktigt.
Om jag till exempel arbetar inom företaget och du är min affärsanalytiker som hjälper mig. Om jag vill ha en förbättring, eller om vi i processen behöver en förbättring i vår verksamhet – i vår process.
Vi har ett Kaizen-möte, vi kommer fram – du var en del av det – och vi kommer fram till de förändringar eller förbättringar som vi vill ha. Om du har all kunskap, alla verktyg och allt du behöver kan du hjälpa oss i vår verksamhet. Säg att det kommer att ta en vecka och gör det. Om det inte är bra kan du ändra det eller förbättra det ytterligare nästa vecka om det behövs. Men säg att det tar en vecka. Men om du sedan måste prata med t.ex. IT och förklara för dem att vi inte har en veckas förbättring, utan att vi plötsligt har två veckors förbättring. Och om IT-avdelningen sedan behöver fråga ett konsultföretag om integration eller något annat, lägger vi inte bara till en vecka. Vi har dubblerat det. Så om du hjälper mig är det en vecka. Om du och IT hjälper mig är det två veckor, men om de behöver gå och prata med ett konsultföretag som ska hjälpa till, talar vi om fyra veckor.
Och om de, vilket jag upplevde, har en annan del med sig som kommer att hjälpa till, så det finns faktiskt fem delar – fem steg – från mig som hjälper mig. Vi fördubblade sedan de fyra veckorna och det kommer att ta åtta veckor. Därför är det så viktigt att du som affärsanalytiker vet vilka verktyg du kan använda och hur du kan förändra, förbättra verksamheten – processen, så som vi i verksamheten vill att den ska förbättras. Så snabbhet är avgörande, för om vi – som jag sa tidigare – tar det för långsamt kommer saker att hända runt omkring oss och vi kommer att stanna upp, för vi kommer att vänta på det perfekta ögonblicket, eftersom det alltid händer något. Snabbhet är alltså det ultimata vapnet för att se till att vi lyckas med våra ständiga förbättringar. För om vi inte har fart kommer det inte att bli någon kontinuerlig förbättring, eftersom ingen vill ha någon förbättring alls eftersom det tar för lång tid.
Så om du gillar den här videon, klicka på prenumerera och gilla.