Beskrivning för "Led genom vision"

Led genom vision

”Pappa, pappa!” pojken springer in i köket mot sin far. ”Ja John, vad är det?” svarar hans pappa. Pojken fortsatte: ”Jag hörde från mamma att vi kanske ska åka till Rhodos”. ”Ja, det är sant”, sa pappan. ”Weheee! Berätta om Rhodos, pappa, berätta, berätta! Hur ser det ut och vad ska vi göra där?”.

Hans far började berätta om hur det såg ut: ”Vi kan gå upp på berget och titta på en gammal byggnad och många vackra vita hus runt omkring. Det vita huset skimrar i solen och ser vackert ut mot det blå havet och den blå himlen”. Han fortsatte att säga till John, och vid den här tiden hade John stora ögon och en halvöppen mun, att de också skulle simma i det varma vattnet. ”Vet du John, vattnet är så blått och man kan se hela vägen ner till botten. Du och jag ska snorkla och du kan hålla min hand. Vi kommer att se vackra fiskar i många olika färger simma under oss. Vi ska äta glass på stranden och bygga ett stort sandslott.” Johns ögon glittrade av den vision som hans pappa just gav honom.

Om du är ledare och har en formell position i din organisation, helst som processledare eller projektledare, är det bästa du kan göra att leda genom visioner och strategier. Det finns så många böcker och artiklar om visioner och strategier, men många företag drivs fortfarande utan någon av dem.

När du börjar med en vision är det inte nödvändigt att skapa en vision. Egentligen är det tvärtom, och det kan vara ganska enkelt. Du behöver inte heller skriva ett 50 sidor långt dokument om det. Det svåra kan vara att veta vart du vill åka. Många människor lever sina liv från dag till dag, utan större tankar om vad de vill åstadkomma. Studier visar att endast fyra procent av befolkningen har skrivit ner vad de vill uppnå. Den mentaliteten tas sedan med in i affärslivet, där en organisation bara rör sig längs tidens gång. Saker och ting är ganska bekväma så länge de levererar något resultat som gör verksamheten hållbar, vilket innebär att de kan fortsätta ett tag till.

Men om du vill förbättra och utveckla verksamheten och dig själv behöver du en vision. En vision är som en fyr som lyser i natten. Det kommer att hjälpa oss att utveckla vår verksamhet i rätt riktning. Även om vi ändrar kurs på grund av rådande förhållanden måste vi se och förstå var den slutliga destinationen är. Om du ändrar kurs utan att ha en vision, ändrar du bara kurs. Om du ändrar kurs med en vision i ditt företag har du avvikit från en önskvärd kurs och då vet du att du måste agera för att komma tillbaka på rätt kurs och närma dig din vision.

Visionen beskriver för dig vart du är på väg. Den ger dig inte en exakt beskrivning av när du ska vara där, för då är det närmare ett mål. Visionen blir bättre om den beskrivs på ett sätt som ger en bra känsla för dem som är med på resan. Det bör ge dem en skön känsla i magen, en känsla av att verkligen se fram emot att vara en del av resan och i framtiden vara på den underbara plats som visionen beskriver. Precis som Johns pappa gav John. Han var alldeles varm inuti och drömde om Rhodos, de vita husen, det varma vattnet, de färgglada fiskarna, sandslottet och den stora glassen.

Hur skapar man då visionen? Det beror på ditt förhållande till den del som du skapar en vision för. Om du är en entreprenör som startar ditt företag är det lätt att förstå att visionen skapas i ditt huvud och att du kommunicerar den till de personer som ansluter sig till företaget på vägen. Men om du är chef för en stor organisation som du inte äger är det viktigt att ta reda på vad ägarna vill med företaget. Styrelsen är de som har ansvaret för att arbeta med visionen och kommunicera den till organisationen. Samma sak gäller för en offentlig organisation, men i styrelsen sitter då politiker som ska skapa en vision som ligger i linje med folkets önskemål.

Du kan naturligtvis skapa en vision för en del av verksamheten, för en process, ett projekt, en avdelning eller en enhet. Då är det viktigt att inte göra en enmansshow. Först måste du förstå hela företagets vision, sedan kan du och ditt team skapa er egen vision. Om du involverar teamet i skapandet kommer du att öka förståelsen för visionen tusen gånger och få dem att köpa den.

En vision måste kommuniceras till teamet och den måste upprepas om och om igen. Studier visar att personer som är bärare av en vision inte kommunicerar den i tio gånger högre grad än vad resten av teamet behöver höra den. Anledningen är att visionen kan vara så tydlig för dig som ledare och att du sedan antar att resten av teamet har samma uppfattning. Det är ett felaktigt antagande. Du måste prata om visionen, göra den lättförståelig, publicera den på ditt kontor och sedan prata om den igen.

Mitt förslag till dig är därför att ta det första steget och se till att du har en tydlig vision som känns bra, och att du sedan ständigt talar om den. Din framgång beror på det!

Till dig och ditt företag,

Matts