Jag antar att du har hört uttrycket ”djävulen ligger i detaljerna”. För att ha en mer positiv inställning skulle jag vilja säga att detaljen innehåller det gudomliga. Oavsett vilket så visar uttalandena att detaljerna är mycket viktiga.
En del kanske säger att det är den stora bilden som är viktig och att vi inte ska bry oss för mycket om detaljerna. Jag håller med om att helheten är viktig. Det är viktigt att veta vart du är på väg och vilken strategi du ska använda för att nå dit. Men när du har etablerat den plattformen måste du koncentrera dig på detaljerna.
Varför är detaljerna så viktiga? Det beror på att allt stort bygger på mindre komponenter! Vår kropp består av miljarder celler, stora organisationer består av tusentals anställda, en dator innehåller tusentals komponenter som svetsats fast på olika styrelser, en intressant tidskrift innehåller många bokstäver som bildar intressanta artiklar, och så vidare.
Det minsta detaljfelet kan förstöra helheten. Om du inte tror mig, låt mig ge dig några exempel.
- En liten mögelfläck i din 1 kg burk med tomatpuré kan förstöra hela middagen, eftersom du måste hitta andra ingredienser för din matlagning.
- För att fortsätta med maten: en liten insekt i din matlåda kan förstöra din aptit.
- Kirurgen vet att ett litet snitt på fel ställe kan äventyra hela operationen och patientens välbefinnande.
- Om en kundtjänstrepresentant som talar till kunden använder fel tonfall kan en lång och lönsam relation avslutas.
- Bara lite för mycket salt i maten kan göra den oätlig.
- Om du befinner dig i konferensrummet med en viktig kund och måste rita och förklara en viktig detalj på whiteboardtavlan med en saknad whiteboardmarkör kan det sluta med att du inte kan förmedla den viktiga informationen till din kund. Den saknade whiteboardmarkören kan kosta dig miljontals dollar/euro.
- Om du byter ut en bokstav i ett ord i en mening kan meningen förändras helt och hållet.
- Om du missar en liten siffra i betalningen, kanske en obetydlig nolla, missar du den viktiga betalningen. Kanske går affären förlorad eller i bästa fall måste du betala ränta på det belopp som saknas.
- En enda trasig cell i din kropp kan leda till att du drabbas av en dödlig sjukdom. Det är en av 100 000 miljarder celler!
- Om du anger en felaktig siffra av ditt 15-siffriga kreditkortsnummer kan du inte genomföra transaktionen.
- En liten säkring kan stänga av elektriciteten i fabriken och medföra stora kostnader för sena leveranser och slöseri med produktion.
- En liten blodfläck på brottsplatsen kan berätta för brottsutredarna vem gärningsmannen är.
Många människor är inte uppmärksamma på små detaljer. De tror att de inte har tid eller viljestyrka nog att koncentrera sig på småsaker. Men om du tittar på framgångsrika företag och framgångsrika människor kommer du att upptäcka att de alla fokuserar på små detaljer.
Steve Jobs på Apple skickade tillbaka den färdiga iPhone eftersom han inte gillade de skarpa hörnen på telefonen. De gjorde om den med en mjukare form och lanserade den sedan.
Världsmästaren i skidåkning Gunde Svan tränade sig själv och teamet i att bli snabbare på att ta emot och dela ut vattenflaskor längs banan. Det gjorde honom några sekunder snabbare på de långa löpningarna. Sekunder som han visste var viktiga för att nå segern.
Mercedes satsade stora ansträngningar och pengar på att utveckla en ny vindrutetorkare i stället för att fortsätta använda den gamla. Det är en liten komponent i en bil med tiotusentals komponenter. De visste att det nya företaget skulle ge kunderna ett ökat värde och i slutändan vara lönsamt.
Det finns många historier om företag och människor som har lyckats tack vare sin förståelse för behovet av att fokusera på detaljerna. Se till att du tar hand om de små detaljerna i ditt företag och i ditt liv. Din verksamhet och ditt liv kan bero på dem.
Dela och kommentera gärna!
Till dig och dina organisationer
Matts
PS. Om du vill få mer gratis material om Business Excellence kan du anmäla dig till nyhetsbrevet till höger.