Här om veckan hade jag nöjet att besöka en extra vacker del av vårt avlånga land; Öland.
På väg dit så klev jag efter en väldigt lång promenad på Arlanda, från terminalbyggnad F till C. Jag klev in i gaten för att ta planet till Kalmar. “Hej Matts” hörde jag snett bakom mig. Jag vände mig om och ser då ett leende från en kollega från förr. Vi jobbade tillsammans på Frontec under 90-talet och sen på eBuilder under 00-talet.
Han gick sin vana trogen igång att entusiastiskt berätta om en massa händelser som han varit med om. Han kom just från ett seminarium i Stockholm.
Där hade en av landets mest omtalade kommuner inom digitalisering talat. Det pratades om hur svårt det vara att integrera verksamhetssystemen med varandra. Min vän fick uppfattningen att mycket av oron hängde på att det är så tekniskt svårt.
Frontec, där min tidigare kollega och jag jobbade, uppfann i mitten av 1980-talet det som kallas för en meddelandeväxel, eller message broker på engelska. Verktyget kallades AMTrix, där AMT står för Application Messaging Technology. Idag säger man nog mer integrationsplattform.
Alla namn är bra och beskrivande, för det handlar om att ta information som kommer från ett verksamhetssystem över till ett annat. Både rent att flytta informationen, men än viktigare att vid behov tolka och översätta den från ett system till ett annat.
Min kollega och jag var helt överens om att skapa integration mellan olika verksamhetssystem är tekniskt inget som helst problem. Det har vi gjort i nästan 40 år och det finns väl upparbetade modeller för hur det går till, och därtill en mängd bra integrationsplattformar.
Vi var ytterligare överens om att för de oinvigda nog kan ses som att det är tekniskt svårt, men så är alltså inte fallet. Jag upprepar: att bygga integrationer mellan dina verksamhetssystem är inte tekniskt svårt!
Så om det inte är tekniken som är svårigheten, vad är det då?
Du gissade nog rätt: det är viljan det hänger på.
- Viljan från leverantörerna att öppna upp sina system.
- Viljan från IT-avdelningen att engagera sig och skaffa sig kunskap i systemintegration.
- Viljan att anskaffa den nödvändiga kunskapen att kunna genomföra integrationer.
- Intresset att investera i att anskaffa sig en integrationsplattform.
De som inte vill, de använder ofta argument att det är så svårt. Det är bara ett trick för att slå blå dunster i ögonen på den oinvigde. För visst kan det kännas som att det borde kunna vara väldigt svårt?
Det är otroligt viktigt att du förstår att ska du lyckas med att skapa digitaliserade processer så krävs det att du integrerar de befintliga verksamhetssystemet!
Då måste du då också se till att det finns en vilja att göra det.
Du måste ställa dessa krav på leverantörerna och på er IT-avdelningen. På med solbrillorna för att motstå de blå dunsterna och på dem bara.
Ni måste vara stenhårda mot leverantörerna; öppna upp er eller åk ut!
Ni har inte råd, i varken tid eller pengar, att invänta att en ny upphandling ska se inom något år. Ni måste agera nu. Vill leverantören inte vara med i ett öppet tänkande och i er öppna systemstruktur, då är de inte rätt leverantör för er.
Oviljan ser jag hänger samman med rädsla. Från leverantörerna är rädslan att förlora affärer när andra kan använda “vår” data i “vårt” system och vi inte själva kan få bygga lösningarna. Trots det så kommer de aldrig att lyckas hänga med i utvecklingen av sina system, i den takt som alla deras kunder kommer att ha behov av.
Men hellre än att förlora en egen fiktiv affär så stoppar de din utveckling. Det måste du sätta stopp för. Nu. Det är bara du som kan göra det. För tvingas de inte till att öppna upp så händer det inte heller.
Vill du ha stöd i form av en kort avstämning kring dina processer och dess behov av integration? Hör då av dig till mig så tar vi en diskussion. Du kommer att få uppleva hur en hel lång process integrerar med flera olika verksamhetssystem och hur de skulle kunna se ut för dig. Kontakta mig idag.