PC-1

Grundläggande processkunskap

Att driva förbättringsarbetet är inte lätt. En del ligger i att vi som människor är generellt förändringsobenägna. Vi vill gärna ha förbättringar i verksamheten men vi vill inte själva behöva förändra oss eller vårt arbetssätt.

En annan del är att vi inte är överens om den grundläggande terminologin. Vi pratar helt enkelt inte samma språk när det kommer till förbättringar och hur vi skapar värde, samt vad som är viktigt i vår verksamhet. För att lyckas så behöver du fokusera på era värdeskapande flöden.

Ett av de tre arbetssätt som skapar värde i vår verksamhet är processer, vilket är avgörande att ha kunskap om. I denna utbildning får du lär dig mer om det grundläggande delarna för att lyckas med förbättringsarbetet och kring hur processorientering och processfokus kommer att kunna hjälpa er.

process

Ingår i utbildningen

  • Övningar
  • Support via epost
  • Personligt diplom efter godkänd utbildning

Självstudier online

Onlinestudier 24/7

Beställ
Kurslängd: 4,5 tim

Pris: 4500 kr
-20% vid flera anmälda

Lärarledd Utbildning

Stockholm 1:a juli, Dag 1

Boka

Stockholm 9:e september, Dag 1

Boka

Stockholm 10:e december, Dag 1

Boka

Stockholm 9:e december, Dag 1

Boka

Stockholm 9:e december, Dag 1

Boka
Kurslängd: 1 dag

Pris: 8800 kr
-20% vid flera anmälda

Företagsanpassad

Anpassad kursplan

Kontakta
Pris enligt offert

Vem är kursen till för

Utbildningen vänder sig till dig som driver förbättringsarbete i någon form och behöver kunna förklara för medarbetare och andra intressenter grunderna kring ert förbättringsarbete. Utbildningen vänder sig också till dig som personligen vill veta mer om förbättringsarbete och processer. Samt den vänder sig också till hela personalen när verksamheten bestämt sig för att målmedvetet satsa på förbättringsarbete.

Vi har många verksamheter som låtit hela organisationen genomgå utbildningen för att lägga grunden för ett lyckat samarbete kring förbättringsprojekten.

Moduler

Modul 1
Inledning
  • De högre kraven i nutid
  • Vikten av en förändringsbenägen kultur
  • Våra tre värdeskapande arbetssätt
Modul 2

Rätt fokus ger rätt resultat

  • Vi behöver byta fokus i vår verksamhet för att lyckas
  • Att förstå kundens resa och dennes upplevelse
  • Effektivitet och produktivitet, samt hur de förhåller sig till varandra
Modul 3

Processorientering

  • Definition på begreppet process
  • Vikten av att ha en verksamhetsstruktur, och vad en sådan är
  • Utifrån-in vy kontra inifrån-ut vy
Modul 4

Förändringsresan i en verksamhet

  • Den mänskliga förändringsprocessen
  • Vikten att se förbättringar som en investering
Modul 5

Kom igång - Skapa din första processkarta

  • Hur du ritar processer.
  • Hur du lyckas med förbättringsarbetet
  • Olika angreppssätt i förbättringsarbetet
  • Vikten av en metod för att stödja förbättringsarbetet

SAGT OM UTBILDNINGEN VID KURSUTVÄRDERING

  • Bra förklarat, intressant, fick mig att tänka efter hur vi arbetar och en bättre förståelse för processkartläggning. Inte lika negativt inställd längre.
  • Övergripande, gjorde att syftet med processer förstods och varför det är viktigt med processer, och nätverk. Samarbete över gränser behövs och att stuprör inte följer processerna.
  • Bra upplägg med bra pedagogik och tydligheten.
  • Matts (lärarens) pedagogiska och strukturerade sätt, bra uppdelning i kapitel, förinspelade videor där man kan gå tillbaka och lyssna igen.
  • Reflektionsdelen efter varje avsnitt (utan att stanna upp och ställa sig dessa frågor är det lätt att det blir intressant men inte fastnar någon längre tid)
  • Lättfattligt, många bra exempel från verkligheten, pedagogiskt.
  • Bra föreläsare, bra exempel, bra reflektionsfrågor
  • Lagom långa videos, bra förklarat och bra ritade bilder
  • Framförandet var bra samt innehållet låg på en lagom nivå.
  • En bra sammanfattning av processarbete.
  • Förhållandevis enkel, pedagogisk och strukturerad.
  • Uppdelad i avsnitt som kan tas ett och ett eller flera i taget, bra och insatt kursledare, pedagogiskt upplagd.
  • Grundlig genomgång.
  • Tydlig, bra med uppdelade pass.
  • Upprepning, entusiastisk utbildare, mycket exempel.
  • Bra föreläsare, övergripande och lätt att hänga med/förstå.
  • Den noggranna genomgången, möjligheten att gå tillbaka, spola fram när man har gått igenom osv.
  • Tydliga avsnitt.
  • Bra föreläsare och bra med fokus på mjuka värden.

Betyg 8,2 av 10