Enligt många studier misslyckas mellan 50 och 70 % av alla förbättringar av verksamheten, men jag har upptäckt ett tillvägagångssätt som ger 70 % framgång i mitt förbättringsarbete. I den här videon delar jag med mig av en annan pusselbit som har bidragit till att göra denna framgång möjlig.
Hej, Matts Rehnstrom här, Shaper of Business Excellence. I den här videon kommer jag att tala om affärsidén. Jag står fortfarande här vid min affisch som visar alla komponenterna i Business Excellence och förhållandet mellan dem. Vad gör detta för oss? Den får oss att förstå alla viktiga komponenter som vi måste arbeta med när vi bygger förbättringar för vår verksamhet.
I dagens video fokuserar jag på affärsidén. I den senaste videon talade jag om ägarens perspektiv och att det är viktigt att du förstår vad ägarna vill ha ut av det, inte som en affärsidé, utan vad de förväntar sig i allmänhet.
Jag sa också i videon att du måste skriva ner detta på en enkel ”one-pager”. Den här sidan kommer att vara till nytta när vi tittar på affärsidén. Men innan vi tittar närmare på detta, vad händer om du inte har någon affärsidé?
Utan en affärsidé kommer människor att vara mindre engagerade i ditt företag
Om du inte har en affärsidé är det svårt för människor inom organisationen att verkligen engagera sig i sitt arbete eftersom de inte riktigt vet varför de är där. I den första videon eller kanske den andra videon i den här serien talade vi om det stora VARFÖR, så affärsidén är mycket relaterad till detta VARFÖR.
Här kommer vi att beskriva hela idén bakom verksamheten. Om du inte har detta och om det inte är skrivet på ett sätt som är användbart för människorna är det svårt för dem att engagera sig i den dagliga verksamheten.
De gör det som förväntas av dem, men inte mer än så, eftersom de inte vet om de vill ta något initiativ. De vet inte i vilken riktning de ska ta detta initiativ.
Många organisationer har en affärsidé för att någon utanför organisationen krävde den.
Många organisationer som jag träffar har en affärsidé, men mer pliktskyldigt. Någon har sagt till dem att de måste ha den, men att de inte använder den.
Det kan vara banken som säger: ”Okej, vad är din affärsidé?”, när de ska låna ut pengar till organisationen. Eller så kan det vara en företagskonsult. Ja, jag vet att de bara säger att du behöver en affärsidé, men sedan skriver de den på ett tjusigt sätt som inte används inom organisationen och det är inte så du ska göra det här.
Vad behöver du då göra? Här kommer den:
- Ta reda på VAD du ska göra i företaget: Ska du sälja korv på gatan eller ska du ha en skoaffär eller ska du arbeta inom en advokatbyrå eller ska du utbilda människor?
- Ta reda på vilket VÄRDE du skapar: Vad är resultatet av det du gör? Om det är utbildning, vad är resultatet av denna utbildning? Om det är en advokatbyrå, vad är resultatet av ditt arbete i advokatbyrån?
- Ta reda på för VEM du gör det: Vi kommer att prata mer om marknaden och dina kunder senare, men här har vi en högre nivå av tankar om vem vi betjänar, och det är viktigt, för om vi kan sätta detta på en högre nivå, sätter vi tonen för allt som kommer under denna nivå och som vi är villiga att arbeta med senare.
- Skriv ner affärsidén på ett sätt som är lätt att förstå: Det kan vara personer som arbetar i företaget, det kan vara investerare, det kan vara de befintliga ägarna som säger: ”Ja, det är precis därför jag satsade pengar på det här företaget.
Två exempel
Okej, låt oss ge två exempel. Jag påstår inte att detta är de bästa affärsidéerna, men jag vill bara poängtera hur olika de kan vara och hur viktigt det är att du skriver ner detta, för som du ser i det här exemplet kommer det att vara ett helt annat sätt att bygga upp organisationen.
Det första exemplet är att vi erbjuder moderna skor till den urbana kvinnan så att hon blir uppkörd och respekterad. Okej. Jag sa att det inte var en perfekt affärsidé, men det är den första.
Den andra är att vi ger friluftsmänniskor bekväma och pålitliga kängor för äventyr och säkra naturupplevelser. Det är en annan som båda har med skor att göra.
Den första gav skor till kvinnor, den andra ger stövlar till människor som är utomhus. Om du ser dessa två förstår du kraften i att ha en affärsidé för ditt företag eftersom den faktiskt pekar ditt företag i en viss riktning och de saker som du beskriver i affärsidén kommer att användas senare i arbetet med resten av komponenterna.
Det är därför det är så viktigt att du lyckas med denna affärsidé. Så du förklarar för alla som är intressenter i företaget eller andra företag att detta är vad vi gör i vårt företag.
Vilken typ av affärsidé har du?
Hur är det då med den affärsidé som du har i ditt företag? Är det en mer allmän sådan som egentligen inte är så mycket för något? Eftersom den inte säger så mycket eller är den på en mer detaljerad nivå där du kan läsa och förstå vad ditt företag gör.
Lämna gärna en kommentar om det nedan, så är jag spänd på att se vad du skriver och hur du hittar dina affärsidéer. Med detta sagt, låt oss nu forma vår verksamhet för att uppnå toppkvalitet. Vi ses i nästa video.