Beskrivning för "Har du Zjlobas i din organisation?"

Har du Zjlobas i din organisation?

Vi är på väg att förbereda oss för våren och slutet på vintern. Och det gör vi genom att göra brasor runt om i Sverige. Så det är vad vi förbereder här och det påminner mig om en tragisk händelse, nämligen branden i Kemerova i Ryssland. Du kanske har läst om det. Jag läste en artikel om bakgrunden till branden, eller egentligen varför den blev en sådan katastrof som den blev. Och det som artikeln nämnde var en term ”Zjloba” och det ordet hörde jag när jag var liten, min pappa använde det i norra delen av Sverige. Han hade inget alls med Ryssland att göra, men han nämnde ändå namnet. Jag var tvungen att slå upp det. Jag visste genast vad det betydde när min far sa det, men när jag nu hittade det i texten var jag tvungen att ta reda på vad det betyder.

Så jag slog upp det och på engelska borde det vara en ”assertive and obnoxious bum”. Det är något som inte alls är ett positivt begrepp. Och dessa zjlobas är de som faktiskt orsakade katastrofen i denna brand. Det finns tre saker som kännetecknar en zjloba och den första är att du alltid följer order, du ifrågasätter aldrig en order, du följer den bara. Någon har tänkt före dig och du gör som de säger. Den andra saken är att du aldrig, aldrig någonsin tar några initiativ. Du gör exakt vad som föreskrivs i order och du tar aldrig något initiativ. Den tredje delen av en zjloba är att du aldrig någonsin, liksom aldrig, tänker själv. Om du börjar tänka kan det gå riktigt illa, eftersom du kan komma på saker som kolliderar med tankarna bakom beställningen. Och zjloba förekommer, enligt denna artikel, mycket i Ryssland, vilket naturligtvis har att göra med arvet från Sovjetunionen där man bara följde de order som gavs eftersom det var farligt att ta egna initiativ och tänka själv.

Saken är den att detta inte bara är en rysk sak, att vi har dessa zjloba. Du har dem också i din organisation och om du arbetar som chef i din organisation måste du göra dig av med dessa zjlobas. Du måste skapa en miljö där människor faktiskt kan tänka själva, ta initiativ och bli belönade för att de tar initiativ och tänker själva. För annars är det som att lägga ett lock på en eld. Man avslutar det, och det var naturligtvis meningen, genom att införa termen zjloba eller genom att göra zjlobas. Men om du arbetar som affärsanalytiker och har ett projekt är det också viktigt att du tar bort zljobas från ditt förbättringsprojekt, eftersom du aldrig kommer att kunna förbättra dig i den omfattning som du vill eftersom zljobas kommer att hålla tillbaka. De kommer inte att … de vill inte förbättra sig. De vill ha status quo, för status quo är vad de … för då kan de bara följa orderna. De behöver inte ta dessa initiativ och de behöver definitivt inte tänka själva.

Därför är det viktigt att du gör dig av med zjlobas i dina affärs- och förbättringsprojekt. Så om du är chef kan du undersöka om du kan bli av med dem inom organisationen, om du är affärsanalytiker kan du undersöka hur du kan bli av med dem i ditt förbättringsprojekt. Chefen och affärsanalytikern arbetar tillsammans för att förbättra verksamheten, eftersom man måste skapa en miljö där zjlobas egentligen inte behöver existera och inte kan existera eftersom det förväntas att man tar egna initiativ och tänker själv. Så, klicka på en gilla och en kommentar har ni zjlobas i er organisation och vad gör ni åt dem? Till nästa gång: Till dig och din Business Excellence.


Få fri tillgång till vår kunskapsbank för att bygga ett starkare företag

I kunskapsbanken hittar du bland annat:

  • 7 specialrapporter med praktiska tips
  • 10-tal webinarer om du kan se på en gång
  • Checklistor m.m.

Få fri tillgång till vår kunskapsbank för att bygga ett starkare företag

I kunskapsbanken hittar du bland annat:

  • 7 specialrapporter med praktiska tips
  • 10-tal webinarer om du kan se på en gång
  • Checklistor m.m.