Utveckla och implementera din nya process
Har du kartlagt och sedan designat din “drömprocess”? Gratulerar, då är det dags att gå från tanke till handling och utveckla processen och införa den i verksamheter.
Ytterligare ett grattis, för du är en av få som kommit så här långt i ditt arbete. Många stannar kvar i att kartlägga processen och ytterligare en stor andel stannar efter att ha ritat upp deras önskade läge. Sen blir den liggande på en fil på Intranätet…där ingen läser den. Men du gör inte så, så därmed det andra “grattiset”.
Du tar processen vidare och vet att du behöver utveckla processen med dess ingående komponenter, såsom styrande och stödja dokument, mötebeskrivningar, roller, IT-stöd och andra tekniska hjälpmedel. Kanske till och med omflyttning i era lokaler. Allt detta, och säker mer, behöver nu göras, så att ert önskade läge också blir verklighet.
Det lär du dig mer om i denna utbildning. Vi kommer att starta med att du har ditt önskade läge och sedan gå igenom de olika steg som du behöver gå igenom för att sedan i slutet kunna driftsätta processen i verksamheten. Då är det dags att, som en verksamhet vi arbetar med säger, “skicka ut tårtmail”, vilket under pandemin var en ersättning till att fira fysiskt i fikarummet för att ännu en process driftsatts i en kraftigt förbättrad version.
Vill du lära dig hur du lyckas med att utveckla och införa er önskade process i verksamheten, så ska du anmäla dig till denna utbildning.
Vem är kursen till för?
Utbildningen riktar sig till dig som har en designad process som ni i verksamheten önskar vore er verklighet. Du vill nu utveckla den med allt vad det innebär och sedan införa den, det vill säga driftsätta den i verksamheten.
Du kanske arbetar i rollen som verksamhetsutvecklare, digitaliseringsledare, kvalitetsutvecklare eller liknanden. Storlek på verksamheten och processen som du vill utveckla och införa är egentligen inte relevant, för angreppssätten är det samma oavsett.
"Om du inte inför din process, hur ska du då tro att någon ska jobba enligt den?”
-Matts Rehnström
En förhandsvisning över vad du kommer lära dig
Inledning
- Vikten av ett kontrollerat införande
- Saker att tänka på vid utvecklingen
- Saker att tänka på vid införandet och driftsättningen
Styrande och stödjande information
- Identifiering av styrande och stödjande information i processen
- Olika typer av styrande och stödjande information och när du bör välja vilken typ
- Vikten av att ha ett “bibliotek” för alla information
- Hur du kopplar rätt information till rätt plats i processen
Möten
- Identifiering av nödvändiga möten
- Definition och beskrivning av nödvändiga möten
- Framtagning av mallar
IT-stöd
- Systemintegration och vad du behöver tänka på
- Körbar process i en BPMS (processmotor)
- Användande av RPA och införande i processen
- Kravställning och upphandling av nya IT-stöd
- Utveckling av egna mindre systemkomponenter
Instrumentbräda
- Design av instrumentbräda för processen
- Koppling mot en digitaliserad process (Business Activity Monitoring)
- Olika verktyg för olika krav - börja enkelt
Produktkatalog
- Beskrivning av produkterna i processen
- Uppdatering av produktkatalogen
Roller och kompetens
- Beskrivning av rollerna i processen och dess krav på kompetens
- Inventering av medarbetarnas kompetens
- Koppling mellan medarbetare och roller, samt utbildning där “glapp” finns
Driftsättning
- Test av processen
- Utbildning i processen för rollinnehavare
- Firandet, viktigare än bara kul
För att gå kursen i grupp eller som lärarledd utbildning - Begär offert
30-dagars garanti om du ändrar dig - även för kurser i grupp
Vad säger tidigare deltagare?
- "Mycket positiv energi med att fokusera på lanseringen med firande, tal och ballonger!"
- “Kursen är lättillgänglig, man kan genomföra den när man vill och repetera avsnitt."
- "Utbildningen tydliggör hur vi skall arbeta i verksamheten och ger en gemensam terminologi."
- "Nyanställda kan introduceras löpande.”
- "Lättsamt, lärorikt, kan gå tillbaka."
- "Lätta och direkta presentationer. Lagom långa avsnitt."