Du har nog hört mig säga och skriva om detta förut, och det tål att upprepas, många gånger…
Jag läser i en artikel om de länder som är attraktiva för talanger på arbetsmarknaden. Sverige ligger bra till med en fjärdeplats. Vinnare är med god marginal Schweiz. Roligt. Det fanns i artikeln också ett omnämnande om Schweiz som gör att jag hajar till. Det är en referens till en helt annan artikel som skrevs 2018.
Man har jämfört Schweiz och Sverige 45 år tillbaka i tiden och dess utveckling framåt sedan dess. Då, i slutet på 70-talet, så låg vi båda på samma BNP-nivå. Befolkningsmängden är snarlik. Geografisk är vi dock olika. Vi har hav och hamnar, samt är långsmalt. De ligger mitt på kontinenten och är nästan lika brett som långt. Men i övrigt mycket som är lika.
Nu, efter 45 år så har Schweiz nästan dubbelt så hög BNP som vi i Sverige. De har en BNP per capita på drygt 93.000 USD, medan vi har en BNP per capita på drygt 53.000 USD. Det betyder alltså att de utvecklats mer än vad vi gjort under dessa 45 år. Jag dyker inte ner i detaljerna kring varför det blivit så, utan jag vill endast lyfta fram det som en början på min tanke kring vikten av att utvecklas.
Så hur har nu Schweiz och Sverige med förbättringsarbete i verksamheter att göra?
Vi var lika, men inte längre
Jo, vi för över det till två verksamheter som för många år sedan stod på samma plats när det kommer till arbetsmiljö, kvalitet, kundnöjdhet och finanser. De var väldigt lika mellan verksamheterna. Men sen kan vi säga att den ena verksamheten har fokuserat och strukturerat arbetat med sin utveckling, medan den andra verksamheten inte har det.
Låt oss kalla den första verksamheten för Positiv och den andra för Neutral.
Efter ett gäng med år, så har Positiv steg för steg utvecklat sig och blivit bättre. Det har skett i en sådan långsam takt så det nästan är svårt att se, både inifrån och utifrån. Medarbetarna i Positiv har känt en, som deras namn avslöjar, positiv utveckling. Det känns “i luften” att något positivt händer.
Det har gjort att Positiv har haft lättare att få tag på rätt personal. Och det har också gjort så att de får mer positiv återkoppling från sina kunder, vad de än må kallas. För att konkret se att Positiv är på rätt spår så behöver man se utvecklingen över tid, och då är det tydligt vad som skett.
De som jobbar i Neutral har inte samma känsla. De har också utvecklats genom åren, men inte alls i samma takt som Positiv. Deras utveckling har mer bestått av den allmänna utvecklingen i samhället. Till exempel så skriver de inte för hand numera, utan använder datorer. En förbättring, visst, men vem har inte tagit det steget?
Neutral har inte alls samma möjlighet att få tag i rätt personal. Man har korta anställningar och höga sjukskrivningstal. Deras kunder är inte alls så nöjda som de som har med Positiv att göra.
Finanserna är inte så starka som man skulle vilja, då man hela tiden har höga kvalitetsbristkostnader. Det rör till exempel kostnader för vikarier och att behöva göra om saker som inte blev korrekt utfört från början.
Medan Positiv seglar på en framgångsvåg, vilket de själva skapat, så kämpar Neutral på i motvind, en motvind som de också själva skapat.
Neutral-gänget tar deras tillstånd för givet:
- Det tänker att såhär är det att jobba här, inte mycket att göra något åt.
- Det är lite kämpigt, men vem har det inte kämpigt?
- Det är lite svårt med finanserna, men det är ju tuffa tider nu.
- Vi mår inte så bra, men vem kan göra det i det allmänna världsläget?
Det är också så att gänget på Neutral inte upplever att de överlag har det dåligt. De har det inte jättebra, men ändå ganska bra. Visst det är jobbigt, men det är inte heldåligt. Och jobbigt, det är ju något som man intalat sig att det ska vara. Det är ett normaltillstånd. Denna uppfattning gör att man inte heller tar sig an att faktiskt jobba med förbättringsarbetet.
Det är lätt att lunka på
Lärdomen tycker jag är att det är så lätt att lunka på i en egen takt. Sen har åren gått och man har stått rätt stilla i utvecklingen, eller kanske till och med gått bakåt. Man ser inte att det är en egen brist på ett fokuserat och organiserat förbättringsarbete som försatt en i den här situationen.
Man skyller på någon annan; marknaden, kunderna, politikerna, chefen, EU, konjunkturen, och så vidare.
Det är dock inte alla de ovans fel fel, utan det är Neutrals eget fel.
Om du nu känner igen dig att jobba i en verksamhet lik Neutral, så kan det vara så att det faktiskt inte är just ditt fel. För du kanske är ny i er verksamhet och kan inte lastas för dåtida händelser i verksamheten. Men om du nu stannar kvar där ett tag och utvecklingen uteblir, då kommer det att vara ditt fel.
För du tog inte tag i utvecklingen. Du lunkade på du också. Och du väntade på att någon skulle göra något. Du tänker att chefen ovanför dig måste bara först… De på IT ska bara först… Och så vidare.
Uppmaningen denna vecka är att;
- Ni behöver arbeta fokuserat och organiserat med förbättringsarbetet för att målinriktat förbättra er.
- Ni behöver ifrågasätta er själva och vad ni gör, där ni också är järva på att utmana de konstanter som finns i verksamheten. Det är saker som bara finns där, men ingen tror att det går att göra något åt. Det går visst, bara någon börjar.
- Ni behöver vara öppna för att se alternativ till hur ni gör saker. Lägg bort motargumenten som “det går inte hos oss”, “det låter bra men…”, “det kanske fungerar hos dem, men vi har…som gör det omöjligt”, eller dylikt.
- Du behöver vara den som tar tag i förbättringsarbetet. Om inte du, så vem? Om inte nu, så när?
Tänk på att det finns bara två alternativ; antingen utvecklas ni, eller så avvecklas ni. Det senare kan ta tid, men om ni inte utvecklas så kommer med säkerhet den dagen då ni inte längre behövs.
Vill du bolla din situation i din verksamhet och prata om alternativen, möjligheter och få lite pepp, då tycker jag du ska maila mig åter på detta mail och säga till. Då kan vi fixa ett onlinemöte där vi pratas vid. Ingen kostnad, inga förpliktelser från din sida.
Maila mig direkt via matts.rehnstrom@cleanstream.se.