”VARFÖR ÄR DU HÄR?” sa rösten i en ton som liknade åska och drog ut på varje stavelse för att skapa den kraftfulla frågan. Pojken stod framför stenstatyn och var livrädd. Han kände sig plötsligt så mycket mindre än vad han var. Sedan började frågan sjunka in när han mindes att han faktiskt har ett svar på frågan.
Han rotade runt med ena handen i fickan, som om han letade efter något som kunde leda till svaret. Sedan stannade han upp, eftersom han innerst inne kände att han inte behövde någon hjälp för att svara på frågan. Han visste det redan, han har vetat det sedan början av sin resa.
Han röjde sig sedan och förklarade med fast röst att han var där för att hitta nyckeln. ”Då ska jag hjälpa dig”, sade den kraftfulla rösten igen, men den här gången mycket mjukare och mer mänsklig, ”jag ska hjälpa dig”.
Denna typiska scen i en spännande fantasyfamiljefilm sätter strålkastarljuset på en mycket viktig sak för dig i ditt liv och för ditt företag. Varför är du här? Den frågan är grundläggande. Varför finns du som person? Varför har du hamnat här på den här vackra blå planeten? Din personliga gruvdrift för ditt syfte är viktig för dig i ditt liv – om du vill utvecklas och bli bättre. Om du gillar status quo och är nöjd som det är nu, kan frågan bara verka meningslös. Nåväl. Om det däremot verkar störande betyder det att du har tankar på något annat i åtanke för dig, och det är bäst att du börjar ta reda på det.
Samma sak gäller för ditt företag. Varför är du här? Vad är syftet med ditt företag? Vad är syftet med din del av verksamheten? Är du här bara för att tjäna pengar? Är du här för att få dagarna att passera? Jag vet att du inte är det! Du och ditt företag finns till för att ge någon ett enastående värde. Du måste veta vem det är och vilket värde du ska ha. Om du får ett tydligt svar på både vem och varför, har du en bra början på ditt syfte.
Nedan hittar du en länk till ett mycket intressant TED-talk av Jeremy Heimans där han talar om hur den nya makten ser ut. Den nya makten, som han kallade den, är byggd med avsikt. Många studier visar att människor är villiga att gå den extra milen, eller till och med flera extra mil, bara för att de förstår och gillar syftet med det de gör.
Detta är vad som händer inom hälso- och sjukvården, särskilt i Sverige där konkurrensen mellan olika vårdgivare är begränsad, där sjuksköterskor kan finna sig i att arbeta hårt men inte få den ekonomiska belöning de vill ha och förtjänar. Men de arbetar fortfarande hårt, dag ut och dag in, eftersom de har till uppgift att bota sjuka människor. De får sin belöning varje dag genom kontakten med kunden och vetskapen om att de gör gott.
Människor som upplever att de är en del av något som är större än dem själva – något som de tror på – kommer också att vara mer entusiastiska, hårt arbetande och lyckligare. Hur ser det ut i din organisation? Har du ett tydligt syfte?
Sätt den där åskande rösten i huvudet, och se till att du också drar ut på stavelsen för att göra det både roligare och mer kraftfullt: ”VARFÖR ÄR DU HÄR?” Svara sedan på frågan tillsammans med ditt team. Det kommer att göra all skillnad i världen.
Till dig och dina organisationer framgång!
Matts
Länken till Jeremy Heimans TED-talk är HÄR.