EF-3
LEAN för tjänsteorganisationer
Vill du skapa en effektivare och mer värdeskapande tjänsteorganisation? I denna utbildning får du en fördjupad förståelse för LEANs 14 ledningsprinciper och hur de kan tillämpas inom tjänstesektorn, där utmaningarna ofta skiljer sig från produktion av varor. Vi fokuserar på hur du kan öka kundvärde, minska slöseri och bygga en kultur av ständig förbättring, anpassad till tjänstebaserade verksamheter.
Under utbildningen går vi igenom centrala verktyg inom LEAN, såsom 5S för arbetsplatsorganisation, rotorsaksanalys för att lösa problem vid källan, och flera andra praktiska metoder som hjälper dig att identifiera och eliminera ineffektivitet. Genom en kombination av teori och verkliga exempel får du konkreta insikter och strategier för att direkt kunna förbättra din verksamhet. Passar dig som vill ta din tjänsteorganisation till nästa nivå!

Ingår i utbildningen
- Övningar
- Support via epost
- Personligt diplom efter godkänd utbildning
Vem är kursen till för
Denna utbildning vänder sig till dig som är chef och ledare i en tjänsteorganisation och som är intresserad av att utveckla er med hjälp av principerna och verktygen i LEAN. Utbildningen vänder sig också till dig som är verksamhetutvecklare eller förbättringsledare i en tjänsteorganisation.
Moduler
- Historien om LEAN
- LEAN är mer filosofi än model
- LEAN-verksamheter kontra icke-LEAN-verksamheter
- Princip 1-5
- Hur de påverkar din verksamhet
- Hur du använder dem
- Princip 1-14
- Hur de påverkar din verksamhet
- Hur du använder dem
- 5S
- Rotorsaksanalys
- Värdeflödesanalys
- Kaizen
- Kanban
- Poka-Yoke
- SMED
- Policy Deployment (Hishin Kanri)
- Just-in-Time
- PDCA-cykeln
- Fiskbensdiagram
- Standardiserat arbete
- Genshi Genbutsu och Gemba Walk
- Takt Time
- Utjämninig av arbetsbelastning (Heijunka)
- Tolkning av filosofier
- Lämpliga verktyg
- Nödvändiga anpassningar
- Six Sigma
- Business Excellence Maturity Model
- Shaper of Business Excellence
SAGT OM UTBILDNINGEN VID KURSUTVÄRDERING
“Kursen är lättillgänglig, man kan genomföra den när man vill och repetera avsnitt. Utbildningen tydliggör hur vi skall arbeta i verksamheten och ger en gemensam terminologi. Nyanställda kan introduceras löpande.” - Anonym
Lättsamt, lärorikt, kan gå tillbaka - Anonym
Lätta och direkta presentationer. Lagom långa avsnitt. - Anonym