Det var eftermiddag och solen sken in igenom fönstret. Grupperna som gick utbildningen satt ute i lounge delen och diskuterade de frågor som jag gett dem. Jag gick runt bland grupperna och assisterade där så behövdes, men då allt flöt på så kunde jag kosta på mig att lyfta blicken lite grann.
Då ser jag att en av de anställda på konferensställen kommer gående med en sprayflaska och en trasa. Hon går runt från ståbord till ståbord och från pall till pall. Hon hukar sig vid var och en av dem, sprayar från flaskan och torkar av. Snyggt och prydligt blev resultatet.
Då jag nu har det intresse jag har för kvalitet så noterar jag detta med intresse. Jag gick och pratade med henne för att både berömma hennes arbete och för att kolla hur hon tänkte.
“Jag hade lite tid över och det får ju inte se smutsigt ut”, sa hon och fortsatte med; “Jag känner att det behövdes”.
Man hade ju lätt kunna tänka sig att hon istället skulle tänkt att “det får städaren ta hand om ikväll”. Tvärtom, hon tog tag i det själv, så att det såg snyggt ut.
Med fokus på kvalitet
Det fick mig att minnas en restaurang i Florida som jag besökte för många år sedan där jag noterade en liknande positiv sak. Där var det en av servitriserna som gick från bord till bord, med en pappersrulle och lite vatten. Hon satte sig ner och gjorde noggrant rent ketchup- och senapsflaskorna, från tippen högst upp till runt om, så den känns fräsch att ta på.
Du har nog upplevt hur dessa flaskor kan vara allt annat än mysiga att använda. Du har säkert också upplevt hur benen på ståbord kan vara allt annat än trevliga.
Ytterligare en upplevelse, åt andra hållet, är parkeringen vid mataffären, inte så långt från där jag bor. Där ser jag att de sopat upp gruset som spritts ut under vintern. I det här fallet vid skyltarna som visar var man får parkera, där är det stora högar med grus. Således, den som kört runt och sopat upp gruset orkade uppenbart inte kliva ur sin maskin, för att med en sopborste sopa ut gruset vid stolparna och “grisarna”, så att maskinen kunde ta upp det med sina borstar.
Det är det där lilla extra
Summeringen i mina tankar är att det är i de små detaljerna det sitter, för det är det där lilla extra som gör att det blir ett exceptionellt resultat. Det som gästerna eller kunderna tolkar som kvalitet.
Det är med små medel som ett ståbordens ben blir snygga och ketchupflaskorna blir trevliga att använda, eller att parkeringen är på riktigt rengjord då grus och skräp tagits om hand.
Viktigast av allt är tanken hos den som utför arbetet. Det är dessa personer som avgör om det bara ska bli sisådär, eller om det ska bli jättebra. Likadant, för att ni ska få det jättebra och det inte bara ska vara beroende på enskild individs inställning. Det krävs att ni har en gemensam syn på vad som gäller inom er verksamhet, och hur ni ska agera.
Detta är en del av, å ena sidan, varje process som ni designar och å andra sidan, den kultur som ni har i er verksamhet.
Önskar ni ha hjälp med att forma er verksamhet så att den levererar bättre värde? Med glad och nöjd personal, där de ekonomiska medlen används på ett bättre sätt?
Kontakta mig så vi kan prata om hur vi kan hjälpa just dig.