workshop

Fas 5 - Leda med ständig förbättring

Vill du säkerställa att din nya process inte bara fungerar – utan blomstrar?

I en värld där ständig förbättring är nyckeln till framgång, krävs det mer än bara en välutvecklad process. Det krävs en stark och samstämmig operativ ledning som kan driva arbetet framåt med både effektivitet och glädje. 

Vår workshop "Leda med ständig förbättring" hjälper din arbetsgrupp att inte bara förstå och leda den nya processen, utan att göra kontinuerliga förbättringar till en naturlig del av vardagen.

Image

Beskrivning

Vad handlar workshopen om?

Syfte med workshopen

Du kommer lära dig att...

Mål med workshopen

Deltagarna ska kunna...

Deltagare

Roller som tillsätts...

Omfattning

Planerad tid för en lyckad workshop...

Övriga detaljer

Bra att veta

Beskrivning

För att kunna ta en ny eller utvecklad process till dess fulla potential krävs det en strukturerad och smidigt operativ ledning. Det är den dagliga samverkan mellan de olika individer som agerar i olika roller i processen som gör att den utvecklade och införda processen får liv och att den blir så effektiv som verksamheten hoppats på och förväntar sig.

I workshopen går vi igenom hur vi tillsammans inom processen ska leda arbetet på bästa sätt. Vi pratar under workshopen om vilka spelregler som ska gälla för samarbetet, samt hur fördelning av arbetsuppgifter sker och hur man på bästa sätt jobbar tillsammans för att möta kundernas krav. Vi går också igenom hur vi tillsammans tolkar vår nya, eller uppdaterade, instrumentbräda, vilket vi i tidigare fas designat och utvecklat. Den visar nu på det flöde som finns i den nya processen och gör att processledare med arbetsgrupp kommer att kunna få svart på vitt hur arbetet i processen går.

Vi går igenom de fem stegen i enlighet med metoden Shaper of Business Excellence.

Planering

Vi pratar igenom hur planeringen för den kommande tidsperioden ska ske, samt fastslår också hur lång processens tidsperiod ska vara.

Säkerställa förutsättningar

Olika processer kräver olika förutsättningar för att samarbetet inom arbetsgruppen ska fungera på ett bra sätt. Dessa förutsättningar identifierar vi under arbetet och vi specificerar hur ni  tillsammans säkerställer att dessa förutsättningar finns på plats, för ett lyckat arbete i processen.

Leda, kommunicera och följa upp

Under processens tidsperiod sker löpande ledning, kommunikation och uppföljning. I detta steg så specificerar vi var som vi ska följa upp särskilt och hur vi kommunicerar med varandra kring behov av korrigeringar.

Utvärdera

När en tidsperiod närmar sig sitt slut behöver vi utvärdera vad som gått bra och vad som skulle kunna göras bättre. I detta steg under workshopen så definierar vi hur vi avser att bedriva utvärderingen så att vi blir effektiva i att samla in och behandla förslag på förbättringar.

Förbättra

Efter genomförd utvärdering kan en eller flera åtgärder behöva vidtas inför nästa tidsperiod eller på längre sikt. I detta steg i workshopen så pratar vi om hur vi leder förbättringsarbeten. Finns det redan andra processer som är i drift så ser vi på deras arbete och anammar det. Här är det bra med en standard inom verksamheten.

När arbetssätt har arbetats fram så genomför vi en övning i ledningen så att vi “provtrycker” de tankar som framkommit under arbetet.

Workshopen ger både utrymme för att arbeta fram det gemensamma sättet att leda, öva på det och för att förankra det.

Syfte med workshopen

Att tillsammans med processledaren och arbetsgruppen gå igenom det operativa arbetet med att leda och arbeta i en nyligen utvecklad process, så att effektivitet och arbetsglädje säkerställs samt att ständig förbättringar blir en naturlig del i det vardagliga arbetet.

Mål med workshopen

Att ha tagit fram och beslutat om spelregler för samarbetet och det operativa ledningsarbetet.

Deltagare

Följande roller, med kort beskrivning, skall tillsättas under workshopen:

  • Facilitator - Den som driver själva arbetet och ser till att målet nås. [Clean Stream]
  • Dokumentatör - Den som löpande dokumenterar det som framkommer under workshopen så att det finns sparat för framtida arbete. Sammanfattar också resultat vid behov för arbetsgruppen. [Clean Stream]
  • Tidshållare - Den som tillser att de olika momenten under workshopen håller sig inom den utsatta tiden. Har rätt att påpeka för facilitatorn och arbetsgruppen att tiden är på väg att ta slut eller har överskridit. [Clean Stream]
  • Beslutsfattare - Den som fattar avgörande beslut i frågor som kommer fram under workshopen där arbetsgruppen inte kan enas om inriktning eller beslut, vilket normalt är processledaren. [Verksamheten]
  • Arbetsgrupp - Innehåller personer som tack vare sin position och/eller sin kompetens anses bidra till att önskat resultat under workshopen nås. Optimalt är att denna grupp är max 20 personer.

Omfattning

Omfattningen beror på hur stor arbetsgruppen i den aktuella processen är. En mindre arbetsgrupp kräver mindre tid än en stor arbetsgrupp. Vid en stor arbetsgrupp är det lämpligt att dela upp grupperna under arbetet och att de får arbeta parallellt. Mer tid behöver då läggas på att presentera och förankra gruppernas olika förslag. Övningar genomförs också parallellt.

Arbetet genomförs för mindre arbetsgrupper om fem timmar i fysisk form, plus tre timmar online efter att processen provats ett par tidsperioder, och därtill tre tillfällen á två timmar också som uppföljning.

För större arbetsgrupper så genomförs arbetet som en fysisk workshop under sju timmar och därefter online som uppföljning om tre timmar, samt ytterligare tre tillfällen á två timmar.

Beskrivning

För att bygga ett starkt och framgångsrikt företag idag så räcker det inte att hänga med i utvecklingen, vi behöver ligga steget före. Denna workshop är utformad för att hjälpa dig och ditt företag att utveckla en stark och flexibel digitaliseringsstrategi som positionerar bolaget för långsiktig framgång.

Det här är en snabb och effektiv workshop där vi under två intensiva sessioner ger dig och ditt team verktygen och kunskapen för att kartlägga och dra nytta av digitaliseringens möjligheter. Dessutom ser vi till att ni undviker fallgropar och onödiga distraktioner. Ni kommer att skapa en tydlig och engagerande digitaliseringsvision som kopplar ihop bolagets långsiktiga mål med den teknologiska utvecklingen. Detta gör vi genom en kombination av teori, praktiska övningar och strategiska diskussioner.

Workshopen är inte bara fokuserad på att formulera en strategi – den handlar om att ge dig praktiska verktyg för att implementera och leda denna strategi inom din organisation. Du kommer att lära dig att identifiera de mest värdefulla digitala initiativen, prioritera dem på ett sätt som maximerar affärsnyttan, och skapa en dynamisk handlingsplan som är både flexibel och effektiv.

Genom att arbeta stegvis och anpassa processen under tiden som teknologier och marknadsförhållanden förändras, kan du säkerställa att ni alltid är redo att möta nya utmaningar och utnyttja nya möjligheter.Dessutom kommer workshopen att förse dig med de ledarskapsförmågor som krävs för att driva en digital transformation, inklusive verktyg för att hantera organisatoriska förändringar, engagera medarbetare och bygga en innovationsdriven kultur.

Med ett starkt fokus på praktisk tillämpning och deltagande, kommer du att lämna denna workshop inte bara med en färdig digitaliseringsstrategi, utan också med en klar plan för hur den ska implementeras och drivas framåt. Oavsett om du är en företagsledare, strateg, eller en nyckelperson inom IT, kommer denna workshop att ge dig insikter och kompetens som behövs för att digitalisera och bygga ett ännu starkare och mer framgångsrikt företag.

Syfte med workshopen

Syftet med workshopen är att ge dig en strukturerad och målinriktad metod för digitalisering. Du kommer att lära dig att:

  • Sätta en tydlig riktning: Formulera en kraftfull vision och tydliga mål för digitaliseringen, vilket kommer att inspirera och engagera hela organisationen.

  • Maximera affärsnyttan: Identifiera och dra nytta av de möjligheter som digital teknik erbjuder, vilket ökar värdeskapandet, effektiviserar processer och förbättrar kundupplevelsen.

  • Hantera förändringar: Förbereda dig på de organisatoriska förändringar som digitalisering kräver, med verktyg för att hantera motstånd, säkerställa medarbetarnas engagemang och bygga en kultur som främjar innovation.

  • Bygga en hållbar och anpassningsbar plan: Arbeta steg-för-steg, processinriktat och agilt för att ständigt förbättra och anpassa strategin till förändringar i teknologier och marknadsförhållanden, vilket säkerställer långsiktig framgång.

  • Stärka ledarskapet: Utveckla dina ledarskapsförmågor för att effektivt leda digitala transformationer med fokus på både teknik och människor.

Mål med workshopen

Efter avslutad workshop ska deltagarna kunna:

  • Skapa en vision som förenar organisationens långsiktiga mål med digitala möjligheter och engagerar medarbetarna.
  • Identifiera styrkor, svagheter, möjligheter och hot i organisationens nuvarande digitala infrastruktur och kompetens.
  • Formulera och prioritera konkreta initiativ som är direkt kopplade till organisationens digitaliseringsmål och som maximerar affärsnyttan.
  • Utveckla en flexibel steg-för-steg-plan som möjliggör snabb anpassning till förändringar i teknik och marknad.
  • Använda verktyg för att effektivt kommunicera, motivera och involvera medarbetare i digitaliseringsprocessen, samt bygga en kultur som främjar kontinuerlig förbättring och innovation.

Omfattning

  • Tid: 3 timmar x 2.

Roller i workshopen

Följande roller, med kort beskrivning, skall tillsättas under workshopen:

  • Facilitator - Den som driver själva arbetet och ser till att målet nås. [Clean Stream]
  • Dokumentatör - Den som löpande dokumenterar det som framkommer under workshopen så att det finns sparat för framtida arbete. Sammanfattar också resultat vid behov för arbetsgruppen. [Clean Stream]
  • Tidshållare - Den som ser till att de olika momenten under workshopen håller sig inom den utsatta tiden. Har rätt att påpeka för facilitatorn och arbetsgruppen att tiden är på väg att ta slut eller har överskridits. [Clean Stream]
  • Beslutsfattare - Den som fattar avgörande beslut i frågor som kommer fram under workshopen där arbetsgruppen inte kan enas om inriktning eller beslut. [Verksamheten]
  • Arbetsgrupp - Innehåller personer som tack vare sin position och/eller sin kompetens anses bidra till att önskat resultat under workshopen nås. Optimalt är att denna grupp är max tio personer.

Hur du beställer din workshop

Att komma igång med ert egna workshop är jätteenkelt. Boka ett möte med oss, så går vi igenom samtliga detaljer som rör workshoppen så att den blir skräddarsydd för er utmaning. När vi är överens om ert behov och utformning kommer vi skicka en offert med alla detaljer.

Boka ett möte för att gå igenom detaljerna