Beskrivning för "Förbättringsarbete är ett aktivt arbete"

Förbättringsarbete är ett aktivt arbete

Funderar du någonsin på förbättringsarbete? Jag gör det. Och jag ser möjligheter till förbättringar var jag än är.

Taxin glider längs E4:an igenom den vackra sensommarmorgonen. Jag sitter bak till höger och ser över framsätena igenom vindrutan på taxin. Föraren verkar inte se vad jag ser. Vindrutan är alldeles dimmig. Inte av fukt, utan av smuts.

Det går att se igenom vindrutan, vilket ju är bra då man kör 120 km/timmen. Men den är inte klar.

Föraren verkar dock inte bry sig. Att rutan blivit så här skitig är inget som skett nu på morgonen, sedan bilen tvättades under kvällen eller natten. Nej, det har varit så här länge. Föraren har helt enkelt misslyckats med förbättringsarbete. Han har inte gjort rent vindrutan och han har vant sig med hur smutsig den är.

Det är lite likadant inom många verksamheter; man vänjer sig vid att saker inte fungerar så bra som de skulle kunna fungera.

Vi nöjer oss

Vi invaggas i någon form av “så har det alltid varit” och nöjer oss med det.

Jag har också tänkt på det när jag pratat med någon chef i någon verksamhet; som säger att de inte riktigt har behovet av att arbeta med förbättringar. Det är som föraren i bilen, där chefen inte ser hur dåligt det är. Men det går att se ut, så det fungerar på något sätt i alla fall.

Det verkar som att allt fungerar som det ska, därför att man inte vet någonting annat. En verksamhet kan göra vinst eller få budgeten att gå ihop, kunderna verkar nöjda och personalen är rätt okej med jobbet.

Är det inte bra då? Behöver något göras? Ska vi inte vara nöjd med att det ändå är rätt okej?

Det skulle ju faktiskt kunna vara så mycket sämre, där föraren i bilen inte alls kan se ut igenom vindrutan.

Men det skulle också kunna vara så mycket bättre. Föraren i bilen skulle kunna ha en helt ren vindruta utan diffus utsikt och utan störande reflektioner.

Här blir frågan; om lite bra, är nog bra?

Jag vill påstå att så inte är fallet i de allra flesta verksamheter. Det finns en nutid och en framtid som både ställer höga krav på oss. Det kommer att bli mer utmanande framgent.

De nio MEGA-trenderna

I våra utbildningar pratar vi om nio MEGA-trender, som för många är utmanande. För andra kan någon av dessa trender vara möjligheter, medan resten är bara utmaningar.

De nio megatrenderna är transparens, demografi, globalisering, nätverk, teknikutveckling, miljö och klimat, kunskaper, ökade krav på kvalitet, samt också ökade krav på hastighet.

I samband med dessa så ser jag att det finns mycket som skulle kunna göras bättre. För att inte säga behöver göras bättre. Så trots att det är “rätt okej” så är inte “rätt okej” bra nog. Inte idag, och definitivt inte imorgon.

Därför behöver man rengöra vindrutan

Den blir inte renare med tiden, utan bara smutsigare och smutsigare. När föraren får en brådskande transport på en långkörning, då är det för sent att börja göra rent vindrutan. Torkar man en vindruta lite halvslarvigt så är det, som du kanske vet, som om det bara blir värre.

Samma för din verksamhet, vågar jag påstå, och då generaliserar jag. Den må vara “rätt okej”, men den behöver bli bättre. Du behöver aktivt arbeta med förbättringsarbete. Ni behöver bli bättre.

  • Budgeten må gå ihop idag. Men hur vore det om att ni kan ha 13 miljoner mer, över, varje år?
  • Personalen må tycka att det är okej idag. Men hur skulle det vara om de mår fantastiskt och personer köar för att börja arbeta hos er?
  • Kunderna, vad ni än kallar dem, upplever er service som okej idag. Men hur känns det om de skryter om er och hur fantastiskt de upplever kontakten med er?

Allt är möjligt, bara ni bestämmer er för att jobba målinriktat med förbättringsarbetet. Och som jag nämnde i ett tidigare inlägg om verksamhetsutveckling, ni behöver ha tålamod. För det som tagit lång tid att bli som det blivit idag, det tar också lång tid att utvecklas vidare så det blir bättre.

Lycka till i veckan med ditt pågående förbättringsarbete, eller om du inte kommit igång; lycka till med starten.

Matts