Beskrivning för "Hur du undviker onödiga kostnader"

Hur du undviker onödiga kostnader

Det gäller att passa sig för onödiga kostnader när man reser. Jag var nyligen och hälsade på min son som studerar i Melbourne.

“Hej och välkommen till Australien!
Här gäller följande priser:
Ringa: 19 kr/min,
Svara: 19 kr/min,
Surf: Surfpass 99 kr/dag (svensk tid) max 1 GB,
Sms: 4 kr/st och ta emot 0 kr/st,
Mms: 10 kr/st och ta emot 10 kr/st…”

Ouch, tänkte jag, det var inte billigt det. På två veckor så blir det ungefär 1.400:- för att surfa för max 1 GB per dag. Och priset för telefonsamtal blir ju lätt flera hundra kronor.

Vi skulle röra oss runt och vill naturligtvis ha samma förutsättningar som hemma, med kartor och andra appar i telefonerna, så ovan priser var inte så lockande.

Så här kommer både ett restips och något att tänka på inför den egna verksamheten.

Hur du undviker onödiga kostnader

Hmm, tänkte jag, min telefon har ju möjlighet att använda e-SIM, så jag kan ha två telefonnummer igång samtidigt, det vill säga både mitt svenska och ett annat. Tanken bar mig vidare till ett australiensiskt telefonbolag. Mycket riktigt, det var inga som helst problem att få ett australiensiskt abonnemang för en månad.

Det ingick 60GB surf och 800 minuter internationella samtal, det är mer än 13 timmar, vilket räcker väldigt långt. Inom Australien så var det fria samtal.

Det måste väl ha varit dyrt, tänker du kanske? Nej inte alls. Det kostade 20 australiensiska dollar, vilket blir cirka 140:-. Jämför jag då bara för surfen så får jag drygt fyra gånger så mycket data till en tiondel av priset.

Kostnaden blev bara en tiondel jämfört med om vi skulle använda oss av “erbjudandet” från vår svenska operatör.

Så vad är lärdomen rent verksamhetsmässigt? Jo, att det är lätt att sitta som bolag och ta överpriser utan att förstå att detta driver en utveckling i en annan riktning än vad man själv tänker sig. Vi ser det om och om igen.

Innovationer och regelverk kan ta död på din kassako

Tar telefonbolagen överpriser när du reser utomlands, ja då uppstår det rörelse mot att detta kan fortgå. Inom EU så klev politiker in och sa att ska vi vara en enhetlig marknad, så måste också vi kunna ringa till varandra inom hela EU utan att bli skinnflådda.

En annan rörelse är att telefontillverkare har insett att människor vill kunna använda flera nummer samtidigt, vilket i sin tur ger de telebolag i de länder vi reser till en möjlighet att kapa åt sig intäkterna som annars skulle gått till svenska telebolag.

Samma rörelse var det inom sjukvården när folk ville ha enklare sätt att kontakta vården, för att till exempel kunna boka tid själv. Då var regionerna för långsamma och stela, medan Min doktor och Kry såg en möjlighet att kliva in på banan. Och vi älskar det, så till den milda grad så att regionerna unisont säger “får man göra så där?” och vill lägga begränsningar.

Saker att reflektera över

  1. Vad är det i din verksamhet som du tänker är ett säkert kort, där du ser att ni kommer att kunna fortsätta år ut och år in enligt samma recept?
  2. Vad av dessa skulle kunna göras på ett bättre sätt av någon annan som tänker på ett annorlunda sätt?
  3. Är någon av dina produkter eller tjänster som kunderna kan uppleva som ”onödiga kostnader”?

Ingen enkel övning att se sig själv från utsidan, men ack så nödvändig.

Ta dig en stund och reflektera över frågorna. Skriv ner svaret och återkom till frågorna och dina svar efter en vecka eller så. Då har dina tankar mognat kring det hela och du kommer att kunna se det än mer klart.

Dessa frågor är direkt kopplade till de nio MEGA-trender som vi på Clean Stream lär ut om och också hjälper verksamheter att gå igenom.

Missa inte att reflektera över frågorna ovan, så du inte bli tagen på sängen av att någon annan tänkt på ett annat sätt och “slår undan benen på er”.

Hälsningar,

Matts