När detta hände mig kom jag att tänka på kundfokus och vad det betyder.
Ok till storyn.
Under sommaren har jag hunnit med saker som jag normalt inte hinner med. Som att köpa saker som behövs hemma för att fixa kring huset.
Vid ett sånt tillfälle i somras står jag där med säljaren och vi diskuterar olika upplägg på det jag gärna vill ha. Som de har på många affärer så ser man deras datorskärmar. Det är för att de ska kunna visa kunderna produkter och erbjudande.
När vi kommit överens om affären och han matar in det hela i systemet, så det ska komma ut en faktura som jag ska betala, då dyker det upp en stor ruta på skärmen som säger ”GRATULERAR GÖRAN TILL ÄNNU EN BRA AFFÄR”.
Lite paff, så kollar jag på skärmen, vilket är till för att ge säljaren en boost och klapp på axeln. Men känslan i min kropp var lite att jag kanske gjort en dålig affär. Det kanske var så att säljaren var den verkligen vinnaren i detta upplägg? Meddelandet hade inte kundfokus.
Jag har upplevt samma känsla när någon säljare har ringt mig. Jag hör tydligt att det är ett call center. Helt plötsligt så hurras det och klappas i händerna. Det tjoas och tjimmas. De är uppenbart glada och vill fira att de gjort bra affärer.
Att göra bra affärer är absolut inget fel med överhuvudtaget. Det är vad ett aktiebolag ska göra och det bådar gott för att företaget ska kunna driva produktutveckling och långsiktigt överleva.
Samt att inte förglömma att det är vinst som företagen betalar skatt på, vilket driver vår gemensamma välfärd.
Fira gör vi för lite, generellt sett, i vårt yrkesliv, så det är inte där problemet ligger heller.
100% kundfokus
Så med det sagt, att det är bra med bra affärer och vinst, och att det ska vi fira; så tänker jag att när man har kunden bredvid sig så ska man ha fullt fokus på denne.
Vi bör fira när vi har gjort en bra affär. Vi ska göra det efter att vi gett kunden allt vårt fokus och denne är nöjd.
Då kan vi samlas och fira, kanske främst att kunderna är nöjda, och sen att vi också gjort bra affärer som direkt resultat av det. Och varför inte fira med kunden, att denne har gjort ett bra val, när de valde att göra affärer med er.
Har du upplevt något liknande som fått dig att känna dig lite orolig att du gjort ett dåligt val?
Hälsningar,
Matts