Beskrivning för "Vet du vad ägarna vill ha ut av företaget? (BV21)"

Vet du vad ägarna vill ha ut av företaget? (BV21)


Enligt många studier misslyckas mellan 50 och 70 % av alla förbättringar av verksamheten, men jag har upptäckt ett tillvägagångssätt som ger 70 % framgång i mitt förbättringsarbete. I den här videon delar jag med mig av en pusselbit som har bidragit till att göra denna framgång möjlig. Hej, Matts Rehnstrom här, Shaper of Business Excellence. I den här videon kommer jag att tala om ägarens perspektiv. Det här är ännu en video i serien där jag går igenom alla dessa affärskomponenter som vi måste förstå och vi måste förstå förhållandet mellan dem för att kunna lyckas med vårt förbättringsarbete. I den här videon kommer jag att tala om ägarens perspektiv, vilket är relaterat till den affärsidé som jag kommer att tala om i nästa video.

När du gör en intressentanalys, som vi kommer att tala om i en annan video i serien, kommer du att hitta två huvudintressenter. Kunden är en av de viktigaste intressenterna. och ägaren/ägarna är en annan. Idag fokuserar vi på ägaren/ägarna och deras perspektiv. Ägarna förväntar sig alltså något av företaget, vilket är anledningen till att de investerar sina egna pengar i organisationen från början. De hade en idé och de vill att den ska lyfta och flyga.

Om det är en privat organisation lägger ägarna ner pengar och de vill naturligtvis åstadkomma något, men de vill också ha ekonomisk avkastning på investeringen från det arbete jag har utfört. Om det är en organisation inom den offentliga sektorn vill ägarna, som i det här fallet är medborgarna, ha ut något av den för samhällets bästa. Det är vad medborgarna förväntar sig när de betalar sina skattepengar till den offentliga sektorn.

Förstå ägarens perspektiv – fråga vad de vill med sitt ägande.

Vi måste se till att vi förstår ägarens förväntningar på en högre nivå, för om du inte förstår deras förväntningar kommer du att vara lite vilse i organisationen. Du vet inte riktigt om du gör rätt.

Låt oss ta ett exempel, en stad, jag tror att det är ett bra exempel eftersom vi alla kan relatera till städer. Staden styrs av kommunen och kommunen måste svara inför medborgarna. Om medborgarna inte har varit tydliga med vad de vill ha av staden, t.ex:

  • Hur vill de att staden ska se ut?
  • Ska det vara en cykelvänlig stad med många cykelvägar?
  • Ska man tillåta bilar i centrum med parkeringsgarage så att man kan köra in till stan?
  • Eller andra saker också.

Men om man inte vet vad medborgarna verkligen vill, är det svårt för kommunen att veta om man gör rätt. Hur bygger man den stad som medborgarna verkligen vill ha utan att kommunen äger den? Samma sak gäller även för andra organisationer. Om vi inte riktigt förstår ägarens perspektiv på organisationen kan vi inte riktigt skapa en bra och användbar affärsidé, och då är vi vilse i våra handlingar inom organisationen eftersom vi inte riktigt vet om vi gör rätt saker. Vad du behöver göra är att först förstå ägarens perspektiv. Det gör du genom att prata med dem, intervjua dem, ta reda på vad de vill när du pratar med dem.

Fråga vad ägarna förväntar sig som ett resultat av att investera i företaget.

För det andra, gå lite djupare och fråga, fråga dem vad de förväntar sig för resultat av sitt ägande. Om det är ett privat holdingbolag är det kanske en ekonomisk avkastning, men hur stor är den? Är det något annat? Det är det oftast och det borde det också vara, inte bara pengar. De vill också ha något bra ut av sin verksamhet.

Skriv ner det i ett dokument på en sida

Och för det tredje, skriv ner detta i ett dokument på en sida. Gör inte detta till ett 20-sidigt dokument med en total rapport om allting. Gör det så användbart som möjligt, lättläst och gör det till ett dokument på en sida. Det dokumentet kommer att vara till nytta när du går över till att prata om affärsidén som vi kommer att prata om i nästa video.

Det du gör här är att skapa en grund för arbetet med affärsidén som jag kommer att beskriva mer i den kommande videon. När du förstår vad ägarna har för perspektiv är du redo att gå vidare till nästa del, affärsidén.

Vad tycker du? Vad är svårt i din organisation? Är det svårt att förstå ägarens perspektiv eller vet du redan vad ägarna vill ha ut av ditt företag? Lämna en kommentar nedan.

Och om du vill ha en kopia av detta diagram, klicka här för att få ett GRATIS exemplar. Sedan kan du följa med i mina kommande videor när jag talar om dessa olika affärskomponenter och förhållandet mellan dem. Vi ses i nästa video då.


Få fri tillgång till vår kunskapsbank för att bygga ett starkare företag

I kunskapsbanken hittar du bland annat:

  • 7 specialrapporter med praktiska tips
  • 10-tal webinarer om du kan se på en gång
  • Checklistor m.m.

Få fri tillgång till vår kunskapsbank för att bygga ett starkare företag

I kunskapsbanken hittar du bland annat:

  • 7 specialrapporter med praktiska tips
  • 10-tal webinarer om du kan se på en gång
  • Checklistor m.m.