Förra Business Excellence BlogPost handlade om mitt engagemang för att hjälpa barn att få en bättre utbildning och att växa upp i en säkrare omgivning. Jag tänkte i detta nummer spinna vidare lite grann på denna tanke.
Jag påstår att det alltid är billigare att ha god kvalitet och att göra rätt initialt, än det är att behöva korrigera problemet och att göra om arbetet. Det spelar inte så stor roll om det är för en individ, för en verksamhet eller för ett samhälle.
Jag har full förståelse för att det ibland blir så att man chansar eller genar i kurvorna för att få iväg något. Förståelsen förtar dock inte att det borde vara på ett annat sätt.
Vi måste stanna upp och ta en extra funderare på om vi är villiga att riskera att betala det högre priset som kan komma i framtiden.
Många gånger tror jag att vi chansar för att vi inte tror att det skall drabba oss i framtiden. Kanske blir det att ”vi får ta det då, om det blir…”. Detta är egentligen riskhantering vi pratar om, fast kanske många gånger mer på det dagliga planet.
Vad är det då för pris jag pratar om, är det bara pengar? Nej det är det inte. Priset kan omfatta så mycket mer, så som stress, oro, extraarbete, tid, kämpande och så vidare. En del av dem går alldeles utmärkt att översätta till pengar också.
Jag själv hamnar ibland i denna situation då jag inte riktigt heller alltid tagit fasta på att göra ett jobb rätt från början. Detta fast jag vet om regeln, men det är inte alltid så lätt, och själv blir det extra pinsamt då jag förväntar mig bättre av mig själv.
Du kanske själv känner igen dig i beskrivningen och kanske har du erfarit något av nedan exempel:
- Det är billigare att ha en god kvalitet på dina produkter, än att behöva hantera klagomål och returer, och att behöva göra om jobbet. Än mer kostsamt är alla missnöjda kunder.
- Det är billigare att direkt byta ut whiteboard pennorna i konferensrummet när de är slut, än att låta ett viktigt möte bli avbrutet av avsaknaden av funktionsdugliga pennor.
- Det är billigare att ha utbildad personal, än det är att betala priser för ineffektivitet, dålig kvalitet och lågt engagemang.
- Det är billigare att göra rent kring kaffemaskinen när det spills, än att låta kunderna få uppleva kladdet.
- Det är billigare att betala mer pengar till en partner som du kan lita på och som stödjer din verksamhet på ett bra sätt, än det är att betala mindre pengar till en partner som du måste oroa dig för och som inte stödjer din verksamhet som de borde.
- …
Excellenta verksamheter och personer har förstått detta och tillåter sig inte att gena i kurvorna på bekostnad av framtida högre kostnader, utan ser till att de gör rätt från början och har hög kvalitet.
Till nästa gång tipsar jag dig om att kolla på din egen och din verksamhets situation. Var är det som du och ni kan bli bättre på att göra rätt från början och inte betala två eller fler gånger?
Kvalitet och att säkerställa att man gör rätt från början är en av de ”röda tråden” i utbildningenCertified Process Manager. Kolla in videon som beskriver utbildningen här!