Beskrivning för "4 sätt att förbättra ditt företag under 2019 (BV33)"

4 sätt att förbättra ditt företag under 2019 (BV33)

Hej, Matts Rehnström här, Shaper of Business excellence och välkommen till denna första video för 2019 och först av allt ett gott nytt år till dig och ditt företag. Den här tiden på året finns det magi i luften. Och det är att vi alla funderar på vad som ska hända under det kommande året. Det är som att vända en sida i en bok. Det finns en ny sida att läsa. Det gamla året ligger bakom oss och både privat och i vårt företag sitter vi och planerar för det kommande året.

Vi sätter oss ner och planerar våra liv och företag och vissa gör nyårslöften. Och de flesta av dem som har föresatser håller dem inte riktigt.

Business by Design, inte som standard

Men när vi kommer till våra företag är det viktigt att vi tar en stund och sätter oss ner och utformar vårt företag. Därför förbättrar vi oss. Vi kommer alltså att vara bättre i år än föregående år. Och här vill jag betona vikten av att ha saker i ditt liv, att ha saker som händer med avsikt och inte som standard. Studier visar att de flesta människor inte gör någon planering alls, vilket innebär att de lever på måfå, de går genom livet utan någon riktig mening med livet. De vet inte riktigt vart de är på väg. Vinden tar dem dit vinden blåser.

Det är som jag ville visa här med tärningar. Du kastar tärningen och om det blir 10 är det 10. Om det är fyra, är det fyra, kommer chansen att spela in i ditt liv eller i ditt företag. Eftersom jag är affärscoach talar jag mer om företag här. Det är därför viktigt att du utformar ditt företag och ser till att du har kontroll över ditt företag.

Skapa klarhet i ditt företag

Och om du minns en tidigare video, och om du inte har sett mina tidigare videor eftersom jag kommer att hänvisa till ett par av dem, hittar du dem på min YouTube-kanal eller på min blogg så att du kan titta på dem. De är ordnade i nummerordning så att du kan hitta dem, men i en tidigare video,  , talade jag om klarhetsmatrisen och vikten av att ha klarhet i ditt företag.

Så du är tydlig och klar i din verksamhet. Era möten är tydliga och välformulerade. De är korta till poängen och du tar upp det du ska ta upp under mötet. E-postmeddelandena som skickas ut är desamma. Det är mycket tydligt vad de ska säga. Och alla förstår dem. De förstår mötena och e-postmeddelandena. Det är de webbplatser som du har, både den interna webbplatsen och de externa.

De är mycket tydliga. Det är alltså viktigt med tydlighet för att få ett väl fungerande företag. Och i den världen där vi är både uttalade och tydliga har vi denna lycka, för här har vi utrymme att vara lyckliga. Här har vi utrymme för att bli uppfyllda. Därför visar jag ofta den här bilden när jag talar om eller när jag talar med organisationer om vad de bör göra, för det här är bilden för mig.

Detta är en underbar bild som visar all den energi som vi kan ha i vårt företag, för jag tycker att företag ska vara roliga.

Fyra frågor att ställa till  för att förbättra din verksamhet

Jag vill skicka med ett par frågor så att ni kan besvara dem i grupp eller på egen hand, eftersom väl besvarade frågor ger er klarhet.

1. VARFÖR?

Den första frågan är varför? Varför finns du på din arbetsplats? Vad är syftet med att du är där och vad är syftet med verksamheten?

Är du ditt syfte på jobbet och ditt företags syfte? Är dessa två i linje med varandra så att ni arbetar mot samma syfte, samma varför eller jag vet inte, svara på frågan, varför finns ni där och varför finns ni som företag?

2. VAD?

Varför finns du överhuvudtaget och när du vet varför kan du gå över till vad.

Vad är det vi ska göra för att uppfylla varför? För när vi nu är värdiga, när vi vet vad vi vet, vad vi har, varför vi har det, då kan vi börja fundera på vad vi ska göra då.

Och när du vet vad, som du beskriver i din affärsidé och som du pratar om i detalj i din affärsmodell och som du beskriver alla produkter som du har i din produktportfölj, då har du kontroll eftersom du nu är tydlig och tydlig eftersom allt finns där ute.

Alla kan läsa om vad, så nu när du vet varför och vad. Sedan kan du fortsätta att tala om vem du gör detta för.

Vad levererar du till vem och det beskriver du också i dina affärsidéer och du tänker på frågan. När du gör din marknadsanalys ska du identifiera marknaden och marknadssegmenten och undersöka vilka behov och önskemål de har eller vice versa. Ofta börjar man med önskemål, men sedan går man djupare och hittar deras verkliga behov.

3. HUR?

Men allt detta leder dem till hur?

För nu vet du varför du finns. Nu vet du vad du gör och för vem du gör det. Hur ska du då göra det, och det är svaren du får när du talar om strategierna i ditt företag, när du talar om de processflöden du har och strukturen på de olika processer du har i ditt företag.

Om du inte anpassar dina processer kommer det att finnas processer överallt, och vissa kommer att arbeta mot varandra. Vissa tar samma föremål och sliter dem i stycken, så du måste anpassa ditt arbete, ditt flöde i ditt företag, och det besvaras i hur.

4. WHO

Därefter kan vi gå över till vem.

Du kan inte svara på frågan om vem som ska göra det innan du vet vad och hur. Vad ska du göra och hur ska du göra det? När du har svaren på dessa två frågor kan du börja med en andra fråga. Vilka färdigheter behöver jag? Vilken kompetens behövs för att göra detta?

Och när du känner till kompetensen kan du börja titta på alla de ”vem” du har i ditt företag. Så här talar vi om den kompetens som du både behöver och har i ditt företag och du kan sedan ta det och gruppera det i olika kompetensorganisationer inom din organisation och du kan organisera allting på ett mycket bättre sätt om du ser på kompetensorganisationen i ena handen och processerna och projekten i den andra, eftersom projekt och processer kräver kompetens eller resurser och kompetensorganisationen är den som tillhandahåller den kompetensen och resurserna. Då har du svaret på frågan om vem.

Mitt företag som exempel

För att ta ett exempel: Jag går till mitt eget företag. Först och främst, vad är mitt varför? Varför gör jag allt detta? Jag gör det för att jag tycker att företag ska vara roliga. Jag anser att vi borde vara nöjda med affärsverksamheten. Jag tycker inte att vi ska släpa oss till jobbet på måndagsmorgon och sedan gå hem under veckan, men på fredag går vi hem och är så trötta. Vi är så tömda på energi.

Det är inte så jag vill att företag ska vara. Inte min egen angelägenhet, inte din angelägenhet, inte vilken angelägenhet som helst.

Vi är värda mycket mer, så det är därför jag gör det här.Jag har ett stort WHY och det är att jag vill förbättra 10 000 organisationer där ute. Jag vill att de ska ha ett lyckligt arbetsliv genom att leverera ett fantastiskt värde till nöjda kunder, och det gör de genom att ha en nöjd personal.

Det finns inga sweatshops där ute eftersom vi arbetar med lyckliga människor eftersom vi har den klarheten.

Det är därför jag gör det här, så det är mitt varför.

Vad gör jag? Jag undervisar och utbildar, talar, konsulterar och coachar om alla dessa olika viktiga komponenter. Som processer eller projektplanering eller affärsidé eller affärsmodell och alla dessa saker som affischen visar och det är vad jag har talat om under hösten och det är vad jag kommer att tala om i de kommande videorna också. 

Men jag tränar och coachar i detta, det är vad jag gör, men vem är mottagaren av allt detta och det är du, för jag finner dig som min expert på företagsförbättringar eller din expert på företagsförbättringar, så jag pratade med alla er experter på företagsförbättringar, dig och alla andra där ute som är viktiga för att förbättra sin verksamhet och är intresserade av att förbättra sin verksamhet.

De är så viktiga, så avgörande för att företagen ska kunna uppnå det mål som jag vet att många människor har, nämligen att bli lyckligare, mer tillfredsställda och friare på jobbet. Det är alltså till dem jag gör allt detta.

Sedan har vi frågan: Hur gör jag det? Jag gör detta genom att, som jag sa tidigare, utbilda, coacha, tala och ge konsulttjänster. Därför går jag ut och hjälper företagsexperter. Jag går ut och hjälper dig. Det gör jag till exempel genom den här videon eller mina andra videor. Jag gör det genom mina böcker. Jag gör det genom att besöka organisationer, utbilda dem, coacha dem och rådgöra med dem.

Så det är bara ett exempel på varför, vad jag gör det till vem och hur, och i mitt företag är det oftast jag eller mina kollegor, mitt team som kommer att tillhandahålla tjänsten för dig.

Med det sagt, om du har svaren på samma sätt i din verksamhet, kan du börja utforma din verksamhet. Det är inte en slump, det är inte en standard. Det är en avsiktlig förändring. Så du bygger upp ditt företag så att du kan uppnå vad du vill uppnå inom företaget. Du har planerna, du har strukturen, du har klarhet i detta, du kommer att avlägsna chanserna, slumpen och standardiseringen.

De kommer att finnas eftersom saker och ting händer runt omkring oss. Men ju mer vi kan ta kontroll, ju mer vi kan utforma våra egna företag, desto bättre är vi inom våra företag. Ju effektivare vi är, ju mer produktiva vi är, desto lyckligare blir vi. Ju mer nöjda våra kunder är, desto nöjdare blir de. Så mitt budskap till dig är att börja utforma din verksamhet, förbättra den och göra den mycket bättre 2019 än vad den var 2018.

Och även om du har en hög kvalitet, effektivitet och produktivitet kan du alltid bli bättre. Som Kaizen säger, ständiga förbättringar. Du kan alltid bli bättre. 

Så dessa frågor som jag gav dig kan du ta med dig och besvara i din ledningsgrupp eller i din affärsanalysgrupp eller vilken grupp du än har. Börja prata om dem.

Och även om ni tänker: ”Matts, vi har redan svaren”, så ta dem ändå, diskutera de svar som ni har, för ni kommer att upptäcka att nya saker har dykt upp. Det är därför alltid bra att ha detta i åtanke och att diskutera det. Med det sagt vill jag att du ska ha ett team av nöjda, glada och tillfredsställda personer i ditt team och i ditt företag också.

Och jag vill att du ska vara en av dessa, precis som jag vill vara en av dessa killar och tjejer här. Med detta sagt, um, återigen, gott nytt år och för dig och ditt team ett lyckligt 2019, och låt oss sedan gå och forma vår verksamhet för att uppnå excellens.