Beskrivning för "Se det positiva i livet!"

Se det positiva i livet!

En fantastisk händelse pågår ovanför våra huvuden, åtminstone om vi bor i New Mexico, USA. På 36 000 meters höjd (120 000 fot) ska en mycket modig kille som heter Felix Baumgartner hoppa ut ur en stratosfärisk ballong. Han kommer att falla fritt mot jorden och siktar på att nå överljudshastighet. Detta har aldrig gjorts tidigare. Det gamla rekordet som kommer att slås var satt 1960 av Joseph Kittinger, en före detta pilot i det amerikanska flygvapnet.

Jag hörde om detta fantastiska rekordförsök på radion häromdagen. Det som förvånar mig är att reportrarna som genomförde intervjun med en person från Red Bull Stratos-teamet bara fokuserade på vad som kunde gå fel. ”Förvånad” är kanske ett starkt ord, eftersom jag vet att nästan alla nyheter är dåliga nyheter och att man har en tendens att fokusera på den negativa sidan av varje historia.

Reportern frågade vad som skulle hända om dräkten skulle gå sönder och vad som skulle hända om trycket inte var rätt, eller om ballongen skulle kollapsa eller om fallskärmen inte skulle öppna sig i rätt tid och så vidare och så vidare med frågor om katastrofer. Det finns så många positiva frågor som man kunde ha ställt och man kunde kanske helt undvika de negativa frågorna eller hålla dem korta och kortfattade. Alla förstår att det skulle vara livsfarligt att falla mot jorden i överljudshastighet utan att kunna bromsa fallet. Vi behöver inte tänka på vad som kan gå fel.

De positiva frågor som jag skulle ha velat ha svar på är följande: Hur har de förberett honom för upplevelsen av överljud? Hur känns det att befinna sig så högt över jorden? Hur ser atmosfären ut från så hög höjd? Hur lång tid kommer det att ta mellan de olika stegen i uppdraget? och så vidare. Det finns mycket kunskap om dessa saker eftersom en mängd tester utförs längs vägen.

Du kanske undrar – hur hänger allt detta ihop med Business Excellence? Det finns en koppling, i sättet att tänka, som reportern visade, och detta kan också finnas i våra organisationer. Vi är så pumpade av negativt tänkande. Det är ett problem när vi vill prestera bra i vår organisation. När vi måste fokusera på att ge kunden det värde som den förväntar sig är det inte lätt att göra det med huvudet fullt av negativitet. Eftersom vi är vana vid att hela tiden bli matade med negativa nyheter kan våra tankar lätt bli negativa. Hur vänder vi på detta för att vara så positiva, kreativa och kundvänliga som krävs för att prestera på en utmärkt nivå? Det är inte alls lätt!

Vi kan utforma våra processer till perfektion och vi kan skriva alla policyer och riktlinjer vi kan tänka oss. Det verkar alltid finnas människor i en organisation som närmar sig dem med en negativ inställning. œDet var mycket bättre som det var eller œDet är ingen idé att engagera sig eller œVi har provat detta förut och det fungerade inte heller då. Vi måste kompensera för dessa tankesätt . Det är mycket viktigt att vi har en kultur i organisationen som innebär att vi tänker positivt. Vi måste även ta hänsyn till yttre påverkan från media. Eftersom människor bombarderas med negativa nyheter och tankar från tidig morgon till sen kväll behöver vi vara ännu mer positiva än vad vi skulle ha behövt vara om dessa negativa influenser inte hade funnits.

För att vara mycket konkret: Förbjud allt negativt prat inom organisationen. Om du har problem med budgeten, försäljningen eller något annat, ta dig an frågan med ett positivt sinne. Att vara dyster om det hjälper ingen. Alla frågor har en positiv sida. Det är nödvändigt att hitta dem. Om du tar på dig din œstora svarta ram med glasögon som är så mörka att de inte ens vet vad du heter (ZZ Top), kommer du inte att kunna se någon av de positiva vägarna. Som ledare är det mycket viktigt att sätta stopp för gnällspelet. En ledare är i det här fallet inte bara chefen, utan alla som leder organisationen mot en utmärkt affärsverksamhet. I ”den gnälliga kråkan” finns alla de som gillar att klaga på allting. Det är fel tid på dagen, en dålig chef, en oförskämd kund eller till och med vädret som gör det så svårt att lyckas med sina uppgifter. Listan över saker som gör allting så himla svårt finns där. Deras negativa tankar matas varje gång de tittar på nyheterna eller läser tidningen. Det skrämmande är att detta sätt att tänka är smittsamt, så håll dig borta från det! Det positiva är att medicinen är mycket billig och lätt att ta. Det är inte lätt att behärska den, men lätt att börja. Börja bara se saker från den positiva sidan och ge inte efter för det motstånd mot förbättring som kommer från ”den gnälliga sidan”. Du måste börja ta kontroll över dig själv och din arbetsmiljö. Se dig själv som ett frö till en mer positiv arbetsmiljö. Det är en del av att forma ditt företag till excellens!

För att citera den amerikanske filosofen Nicholas M. Butler: œOptimism är en förutsättning för att uppnå resultat och är också grunden för mod och verkliga framsteg.

Jag hoppas att Felix Baumgartner får en lyckad resa både upp till stratosfären och ner till jorden igen. En sak är säker: de skulle aldrig ha nått så här långt om de hade haft en negativ mentalitet. Lycka till!

För din excellens!

Matts

PS. Om du vill få mer gratis material om Business Excellence kan du anmäla dig till nyhetsbrevet till höger.