Beskrivning för "Hur man vet vem man ska tjäna (BV36)"

Hur man vet vem man ska tjäna (BV36)

I den här videon beskriver jag hur du identifierar din marknad och hur du specificerar din Avatar. Hej, Matts Rehnstrom här, Shaper of Business Excellence. Välkommen till den här serien där jag går igenom alla dessa viktiga komponenter för business excellence.

Nätet av affärskomponenter

Dessa komponenter är mycket viktiga för dig, för om du kan förstå dem kan du bli bäst i dem. Och om du är duktig på dem kommer du att bygga upp eller förbättra din verksamhet ganska mycket, skulle jag tro. Så de är mycket viktiga och även förhållandet mellan dem.

Som jag sa i en av de tidigare videorna när jag startade den här serien, sa jag att människor arbetar inom en, två eller tre av dessa komponenter. Men andra arbetar med en, två eller tre andra komponenter och de har aldrig pratat med varandra eftersom det finns separata avdelningar eller nivåer i organisationen.

De förstår inte att allt här är som ett nät. Ni måste prata med varandra. Du måste förstå andras komponenter lika väl som dina egna. Du kan inte bara utmärka dig i din egen om du inte också utmärker dig i de andra. Eller förstår dem ganska bra, skulle jag vilja säga. Det är därför detta är så viktigt.

I ett par videor har vi tittat på en högre nivå av dessa komponenter. Och i den, jag tror att det var för två videor sedan, gick vi in på affärsmodellen. Där talade jag om de nio olika komponenterna som vi har inom affärsmodellen och att affärsmodellskomponenterna skjuter iväg och ansluter till många andra komponenter.

Marknadsidentifiering och kundsegmentering

Vi har ett par av dessa komponenter i detta diagram som är kopplade till många av de andra komponenterna. Vi talade om värdeerbjudandet i den tidigare videon. Men i dag vill jag tala med dig om kundsegmenten och hur du kommer in i vilka segment, vilka kunder du har och det kommer vi att göra om vi går vidare till marknadsidentifieringen.

Här kan vi se att marknaden inte bara är marknaden, den finns där ute, det är marknaden. Vi vet inte riktigt om det är en oklarhet om den finns i molnet, men de finns där ute. Men vi måste förstå vad som finns där ute och vi måste dela in denna marknad i segment och vi vill göra dessa marknader till kunder eller klienter.

Vad är en marknad?

Och bara för att förstå skillnaden mellan en marknad och en marknad som inte har köpt från dig. En kund är en person som har köpt eller köpt av dig eller som köper av dig.

Så när jag kommer in i din butik, om jag går på gatan utanför, är jag marknaden. Jag tittar in i ditt skyltfönster och tänker ”ja, ja, ja, okej” och går vidare. Kanske var jag inte rätt segment på marknaden. Du kanske säljer damskor och jag är en kille som inte vill köpa skor till min fru eller dotter, så jag fortsätter bara.

Vad är en kund?

Men om jag öppnar dörren och går in och köper skor av dig blir jag kund. Det finns olika nivåer från marknad till kunder, men jag ska inte gå in på detaljer just nu.

Låt oss gå tillbaka till marknadsidentifieringen och de olika segmenten. Om vi dyker djupt ner, zoomar vi in lite mer. Då kan vi se att vi har dessa kundgrupper eller marknadssegment. Kunderna är vad vi vill leverera, och marknaden är hur de ser ut där ute. Och dessa två binds samman, men här har vi ett ord som kallas Avatar.

Vad är en Avatar?

Avataren är en detaljerad beskrivning av ditt kundsegment eller hur din idealkund ser ut. Vilka kunder vill du ha, Åh, jag vill ha en kund som den här, eller jag har en kund som den här.

Jag har en kund som är så här och en som är så här och så vidare.

Du måste beskriva dessa kunder i detalj. Och det kan vara i:

  • Genus
  • Ålder
  • Vilken typ av inkomst de har.
  • Deras nettoförmögenhet
  • De kör sådana bilar,
  • De har långt eller kort hår.
  • Om de är intresserade av mode eller inte.

Jag menar att det finns många saker i ditt företag som du behöver leta efter, så det finns inget generellt avatar-manus som någon kan säga: ”Fyll i det här och du kommer att bli lycklig, för nu förstår du allt om dem.”

Det finns grundläggande egenskaper som kön, ålder, familjesituation, var de bor, inkomstnivå och så vidare. De flesta av de produkter som vi levererar kan vi rikta in oss på, men som sagt kan vissa av dem vara helt irrelevanta för din verksamhet. Du måste alltså specificera dessa olika avatarer och om du gör det har du kommit långt.

Varför är kundsegmentering viktigt?

Och jag ser många organisationer som inte riktigt vet vilka kunder de har eftersom de aldrig specificerar dem. De har förståelse för äldreomsorg, som jag arbetade med. Naturligtvis förstår jag att jag hjälper äldre människor eftersom det kallas äldreomsorg. Det är alltså ingen raketforskning, men vi kan gå in där och titta på de äldre människor som vi betjänar. När vi gör detta kan vi upptäcka att:

  • En del kanske har barn som fortfarande finns i staden.
  • En del kan ha en make/maka
  • Vissa är helt ensamma
  • Vissa behöver hjälp på en anläggning
  • En del kan ta hand om sig själva hemma
  • Så många är kvinnor eller så många är män

Och varför göra det, varför är det viktigt? Om vi hjälper dem med dusch och mer intima saker kanske kunderna föredrar att en kvinna hjälper en kvinna och en man hjälper en man. Jag vet inte, men det är ett sätt som det kan vara i din verksamhet också.

Så du måste gå in och förstå alla dessa olika segment eftersom de olika segmenten har olika krav, önskemål och behov. Jag kommer att återkomma till det i nästa video.

Om vi zoomar ut ser vi att denna marknadsidentifiering flyttas över till nästa komponent. Här har vi alltså ett förhållande som är mycket viktigt. Så vi kommer att förfina segmenten till avatarer som vi har hittat i detta segmentarbete och vi kommer att göra en djupdykning och förstå vad vi kan leverera till dem.

Avatarer och produktportföljen

Sedan lägger vi in produktportföljen som jag pratade om i den tidigare videon, den tidigare videon skulle jag vilja säga, och det som vi har pratat om i den här videon. Vi kombinerar dem sedan för att förstå alla detaljer i dina önskemål och behov. Men det får du göra i nästa video.

Och om du vill ha denna affisch kan du ladda ner den gratis genom att klicka på
här
så kommer du till en sida där du kan ladda ner den. Då kan du följa med. Du kan läsa mer i detalj eftersom det är svårt att se på videon och du kan skriva ut den om du vill förstå den mer ingående. Med detta sagt, låt oss nu gå in och forma vår verksamhet för att uppnå toppkvalitet.


Få fri tillgång till vår kunskapsbank för att bygga ett starkare företag

I kunskapsbanken hittar du bland annat:

  • 7 specialrapporter med praktiska tips
  • 10-tal webinarer om du kan se på en gång
  • Checklistor m.m.

Få fri tillgång till vår kunskapsbank för att bygga ett starkare företag

I kunskapsbanken hittar du bland annat:

  • 7 specialrapporter med praktiska tips
  • 10-tal webinarer om du kan se på en gång
  • Checklistor m.m.